Realitat virtual per la rehabilitació de persones amb Parkinson

Una recerca de la UdL i l'IRBLleida testa la millora de mobilitat

estudi Parkinson
Imatge de l'assaig / Foto: GReCS

Utilitzar la realitat virtual mentre es camina en una cinta pot ajudar la rehabilitació de la marxa per a persones amb la malaltia de Parkinson. Així ho afirma una recerca liderada per personal de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia de la Universitat de Lleida (UdL), publicat a la revista Journal of NeuroEngineering and Rehabilitation. Hi prenen part investigadores i investigadors del Grup d'Estudis Societat, Salut, Educació i Cultura de les Cures (GESEC) de la UdL, del Grup de Recerca de cures de salut (GReCS) de l'IRBLleida i de la Universitat de Turku (Finlàndia).

La prova pilot per avaluar la viabilitat d'un programa de rehabilitació de la marxa en un entorn de Realitat Virtual Ludificada per a persones amb discapacitat, prèvia a l'inici d'un assaig clínic més ampli, s'ha fet amb 4 afectats per Parkinson i 4 fisioterapeutes. Han testat simulacions en tres entorns diferents: ciutat, parc i camp. Fins i tot han introduït aspectes com la boira per augmentar la dificultat.

L'objectiu final és "entrenar aquelles situacions complexes per a les persones que pateixen la malaltia, com per exemple passar per un pas de vianants amb molta gent a esquivar, per a capacitar-los", destaca el primer autor de l'article i doctorand de la UdL, Pere Bosch Barceló.

Els resultats han mostrat la viabilitat de la intervenció com una "opció factible per a l'entrenament de la marxa" d'aquests pacients. L'assaig està finançat per l'Institut de Salut Carlos III del Ministeri de Ciència i Innovació (PI20/00403), amb el suport de l'ajuda europea "A way to make Europe”/“Investing in your future".

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL