El Consell de govern de la UdL rebutja trencar relacions amb Israel

La proposta estudiantil es desestima per 26 vots enfront els 13 a favor de fer-ho

cg
Estudiantat seguint el Consell de govern al Claustre. Foto: Premsa UdL
El Consell de Govern de la Universitat de Lleida (UdL) ha rebutjat que la UdL trenqui relacions amb les institucions públiques i privades d'Israel i que garanteixi que no se'n formalitzin de noves "fins que finalitzi la situació de setge a Gaza i l'ocupació israeliana sobre els territoris palestins", tal com demanava la moció presentada per l'estudiantat acampat al Rectorat des del 15 de maig. Ha estat en una sessió extraordinària del Consell Govern que s'ha dut a terme en línia.

El Consell de govern s'ha dut a terme a petició de les persones que participen a l'acampada, després que dijous passat no es va poder celebrar el Claustre extraordinari convocat per debatre el posicionament de la UdL sobre aquest conflicte armat per manca de quòrum

El rector, Jaume Puy, ha recordat en la seua intervenció que la UdL s'ha sumat als manifestos de l'Associació Catalana d'Universitats Públiques i de CRUE Universidades Espanyoles sobre la situació que pateix Palestina i que el consell de direcció ha emès, des de l'atac de Hamas del 7 d'octubre passat, dos comunicats a favor de la pau. En aquest sentit, s'ha remès al darrer, on l'equip de govern es comprometia a revisar les relacions acadèmiques amb institucions israelianes "que puguin anar en contra del que estableixen els Estatuts de la UdL, que ens obliguen a la promoció de la solidaritat i la cultura de la pau".

Actualment la UdL té vigent un projecte de recerca internacional on participa una universitat israeliana, un altre de sol·licitat on també hi ha un centre d'aquest país, així com convenis de mobilitat d'estudiantat i professorat amb Israel. Puy ha defensat revisar aquestes relacions i no trencar-les automàticament perquè podrien perjudicar la UdL i perquè "a les universitats el més important són les paraules i trencar relacions implicaria no dialogar per intentar revertir el conflicte".

Finalment, aquesta és la postura majoritària a la qual ha donat suport el Consell de govern de la UdL "malgrat que hi hagin hagut arguments de pes per trencar les relacions", ha dit el rector. En aquest sentit, tant l'estudiantat que ha defensat la moció com alguns dels membres del consell i persones no membres a les quals s'ha autoritzat l'assistència, han posat sobre la taula les reiterades violacions del dret internacional, de l'internacional humanitari, de les resolucions de Nacions Unides i del Tribunal Internacional de Justícia per part del Govern d'Israel, i han defensat el boicot acadèmic com una eina de pressió lícita i no violenta per pressionar l'Estat israelià.