FILMOTECA TERRES DE LLEIDA
ABRIL-JUNY.09 Robert Bresson | Cinemacat.cat | La secta de los misteriosos Aula de cinema: Mulligan, Truffaut |

Els canvis essencials es produeixen en l’estructura, dimensió i abast de la programació. Un dels seus trets distintius és l'agrupació dels cicles en seccions estables —Enquadraments, Flashback, Foses, Macro i Primer pla— identificades amb elements gràfics que fan visibles els nostres criteris de programació i el seu discurs. L'adequada alternança de les seccions palesarà en endavant l'equilibri i diversitat dels cicles a la seu de Lleida que, d’altra banda, amplien les possibilitats d’assistència amb la introducció d'una sessió de tarda, afegida a la de nit tradicional.

PRIMER PLA | Robert Bresson |
Iniciem l'etapa amb una gran proposta: la secció
PRIMER PLA dedicada a
ROBERT BRESSON, cineasta únic, refractari a
l'encasellament, punta de llança de la modernitat i referent permanent del cinema més arriscat i
compromès posterior a la Segona Guerra Mundial fins als nostres dies. Autor d’una obra breu,
constituïda per tretze llargmetratges, un migmetratge i un llibre d'aforismes —Notas sobre el
cinematógrafo—, va defi nir el seu art, al qual anomenà "cinematògraf", en oposició constant al
cinema narratiu convencional que considerava un succedani del teatre. La seva obra compartí
inquietuds amb l'existencialisme i va fer de la redempció un tema constant i adient al desgavell
moral de la postguerra i les posteriors derives contemporànies. Aconseguí crear un estil propi,
caracteritzat per la depuració formal i neutralitat dramàtica que eliminava tot allò pintoresc o
novel·lesc per tal de copsar allò real i poètic. La petjada de Bresson es pot rastrejar avui en
autors que s’autoproclamen hereus: noms tant rellevants com els de Guerin, Recha, Kaurismäki,
Dardenne o Kiarostami corroboren la immensa infl uència d’aquest mestre.
![]()
DILLUNS 20 d'ABRIL, 16.00h i
22.00h
Las damas del Bois de Boulogne / Les dames du Bois de Boulogne Robert Bresson, França, 1945, 35mm, 84’, B/N, VOSE / El segon llargmetratge de Bresson es va basar en un text de Diderot i va comptar amb la col·laboració de Jean Cocteau per escriure els diàlegs d'una història de venjança amorosa. |
![]()
DILLUNS 27 d'ABRIL, 16.00h i
22.00h
Pickpocket Robert Bresson, França, 1959, 35mm, 73’, B/N, / VOSE. Inspirant-se en Crim i càstig de Dostoievski, Bresson va aconseguir realitzar una de les pel·lícules cabdals dintre de la seva filmografia, fonamental per comprendre l'estil de l’autor. |
![]()
DILLUNS 4 de MAIG, 16.00h i 22.00h
El proceso de Juana de Arco / Le procés de Jeanne d'Arc Robert Bresson, França, 1962, 35mm, 62’, B/N, VOSE / Basant-se en les actes originals del judici a la donzella d'Orleans, Bresson ens ofereix una nova mirada sobre el cinema històric sotmés a un procés de depuració formal. |
![]()
DILLUNS 18 de MAIG, 22.00h (només sessió
de nit)
Lancelot du Lac Robert Bresson, França-Itàlia, 1973, 35mm, 86’, C, VOSE / La tràgica història d'amor entre Ginebra i Lancelot, durant els darrers temps de la utopia artúrica, serveix Bresson per fer una pel·lícula intimista i radicalment experimental. |
![]()
DILLUNS 25 de MAIG, 16.00h i
22.00h
Al azar de Baltasar / Au hasard Balthazar Robert Bresson, França-Suècia, 1966, 35mm, 91’, B/N, VOSE / El tracte que rep un ase dels diferents amos que té al llarg de la vida serveix per descobrir la maldat, la misèria i la brutalitat de la naturalesa humana. |
![]()
DILLUNS 1 de JUNY, 16.00h i 22.00h
Mouchette Robert Bresson, França, 1967, 35mm, 78’, B/N, VOSE / La història de Mouchette, una pobre xicota sense cap possibilitat de sobreviure a la seva desgràcia, permet Bresson dur els seus principis cinematogràfics a l'extrem. |
![]()
DILLUNS 8 de JUNY, 16.00h i 22.00h
El dinero / L'argent Robert Bresson, França, 1983, 35mm, 81’, C, VOSE / Als 82 anys Bresson va rodar la seva darrera pel·lícula, inspirada en un relat de Tolstoi que li permeté reflexionar amb exactitud descarnada sobre els mecanismes materials de perversió moral de la societat. |
MACRO | Cinemacat.cat |
La secció
MACRO privilegia i aïlla films singulars que Filmoteca vol
integrar de forma rellevant a la seva tasca de pensar i repensar el fet fílmic. És ben escaient,
doncs, inaugurarla amb una reflexió al voltant del passat, present i futur del nostre cinema. Això
és el que ens proposa el documental dirigit per Antoni Verdaguer
Cinemacat.cat, en el que cinquanta-vuit productors i
directors catalans, entre ells Vicente Aranda, Jaume Balagueró, Bigas Luna o Isabel Coixet, debaten
sobre el pes que n’ha de tenir la llengua pròpia, la salut de la nostra indústria audiovisual i els
trets diferencials i/o comuns a la globalitat que definirien allò que anomenem “cinema català”.
![]()
DILLUNS 15 de JUNY, 16.00h i
22.00h
Cinemacat.cat Antoni Verdaguer, Catalunya, 2008, DVD, 90’, C, VO / Punyent reflexió al voltant de les virtuts i defectes del cinema fet a Catalunya al llarg de la seva història, de la mà de directors i productors de totes les generacions. Un film de capçalera per comprendre el nostre cinema. |
FLASHBACK | El fons de la Filmoteca |
En sintonia amb la secció anterior, arrodonirem el trimestre tot
donant continuïtat a una línia ja present en la nostra etapa anterior, integrada en endavant en la
nova secció
FLASHBACK, destinada a revisar la història del cinema des
del cinema. Res més oportú, doncs, que una mirada als orígens del cinema català de la mà de les
sessions d'
EL FONS DE LA FILMOTECA amb el film
La secta de los misteriosos, realitzat l'any 1916 pel
pioner Albert Marro a la Hispano Films, una de les productores catalanes més importants de l'època
daurada de la indústria barcelonesa. Estrenat en tres parts com un serial en episodis, tant
populars en la dècada dels anys deu, el seu negatiu original es va perdre en un incendi. La seva
recuperació ha estat possible gràcies a una còpia que la productora alemanya Decla va remuntar com
a llargmetratge al 1921, fet demostratiu de la capacitat exportadora de la primera indústria
catalana.
![]()
DILLUNS 22 de JUNY, 16.00h i
22.00h
La secta de los misteriosos / Die Sekte der Geheimnisvollen Albert Marro, Catalunya, 1916, DVD, 67’, B/N, VM/I-alemany/ SC / Serial d'aventures en tres episodis (Los misteriosos, La leyenda mora i Los tesoros de la sultana) representatiu de la primera indústria catalana, en una versió unificada apareguda a Àustria. Entrada gratuïta. |
AULA DE CINEMA | Mulligan, Truffaut |
En darrer terme, posem en marxa la secció
AULA DE CINEMA amb una parella de grans films, heterogenis
quant a l'estil però molt propers pel que fa a la profunditat ètica:
Matar a un ruiseñor, dirigit per Robert Mulligan, a qui
retem homenatge pel seu recent traspàs; i
El pequeño salvaje, del narrador més madur de la
Nouvelle Vague, François Truffaut, tot just quan s'ha de
complir un quart de segle de la seva mort.
![]()
DIMECRES 13 de MAIG, 11.00h i
16.00h
To Kill a Mockingbird / Matar a un ruiseñor Robert Mulligan, Estats Units, 1962, 35mm, 122', B/N, VOSE / Un advocat blanc defensa un negre acusat injustament de violació. Film que constitueix un cant intemporal contra els prejudicis racials i en defensa de la diferencia i el respecte a l'altre. |
![]()
DIMECRES 10 de JUNY, 11.00h i
16.00h
L'enfant sauvage / El pequeño salvaje François Truffaut, França, 1969, 35mm, 83’, B/N, VOSE / Basada en la història real d'un nen trobat en estat salvatge als boscos d'Aveyron al segle XVIII, Truffaut reflexiona sobre els guanys i pèrdues del procés de socialització d’aquest ésser extraordinari. |
ZOOM |
Estem treballant per tal de fer possible que una part de la
programació de les seccions projectades a Lleida s'exhibeixi també a les principals localitats de
les comarques de Ponent. A partir del mes d'octubre, comptem amb la confirmació de la ciutat de
Tàrrega com la primera en incorporar-se a aquesta secció a la que, a poc a poc, afegirem altres
poblacions...
MÉS INFORMACIÓ |
LLOC:
CAIXAFORUM LLEIDA (Blondel 3, Tel. 973 27 07 88)
Aspectes organitzatius i preus
Totes les seccions (excepte Aula de Cinema): Destinades al públic en general.
Entrada general 3 €. Entrada reduïda (carnet jove, d'estudiant de la UdL, aturats i jubilats) 2 €. Abonament 10 sessions, entrada general, 25 €. Abonament 10 sessions, entrada reduïda, 15 €. Els abonaments no tenen caducitat. Algunes sessions especials, degudament anunciades, seran d'entrada gratuïta i només limitada per l'aforament de la sala.
Secció Aula de Cinema: Destinada al públic en general i a grups organitzats d’ensenyament secundari, batxillerat, cicles formatius, universitaris, gent gran o altres col·lectius.
Sessions matinals (a les 11h) només per a grups organitzats. Sessions de tarda (a les 16h) per al públic en general i grups organitzats.
Les projeccions d'aquesta secció s'acompanyen d'una presentació i debat posterior a càrrec de Sandro Machetti (professor d'Història del cinema i altres arts audiovisuals de la UdL).
Preu grups organitzats, 1 € per persona i sessió que s'haurà d’abonar pel total del grup i mitjançant el mecanisme que s'estableixi amb l'organització.
Preu públic en general (només sessió de tarda), el mateix que la resta de seccions.
Adreça de contacte grups organitzats: jordilarios@hotmail.com
Venda d’entrades
Les 24 hores a través del ServiCaixa i en horari d’atenció al públic al mateix local de projecció.
Equip
Comissari: Sandro Machetti. Programadors: Antonio Romero, Oriol Bosch. Gestió i difusió: Jordi Larios. Amb la col·laboració de SCINIAA (Seminari de Cinema i Arts Audiovisuals, Universitat de Lleida).
Abreviatures
B/N: blanc i negre. C: color. I-anglès: intertítols en l’idioma que s’indica. IC: intertítols en català. IE: intertítols en castellà. S-anglès: subtítols en l’i dioma que s’indica. SC: subtítols en català. SE: subtítols en castellà. VC: versió catalana. VE: versió castellana. VM: versió muda. VMP: versió muda postsincronitzada. VO: versió original. VOS-anglès: versió original amb subtítols en l’idioma que s’indica. VOSC: versió original amb subtítols en català. VOSE: versió original amb subtítols en castellà. VOTS: versió original amb traducció simultània.
Aspectes organitzatius i preus
Totes les seccions (excepte Aula de Cinema): Destinades al públic en general.
Entrada general 3 €. Entrada reduïda (carnet jove, d'estudiant de la UdL, aturats i jubilats) 2 €. Abonament 10 sessions, entrada general, 25 €. Abonament 10 sessions, entrada reduïda, 15 €. Els abonaments no tenen caducitat. Algunes sessions especials, degudament anunciades, seran d'entrada gratuïta i només limitada per l'aforament de la sala.
Secció Aula de Cinema: Destinada al públic en general i a grups organitzats d’ensenyament secundari, batxillerat, cicles formatius, universitaris, gent gran o altres col·lectius.
Sessions matinals (a les 11h) només per a grups organitzats. Sessions de tarda (a les 16h) per al públic en general i grups organitzats.
Les projeccions d'aquesta secció s'acompanyen d'una presentació i debat posterior a càrrec de Sandro Machetti (professor d'Història del cinema i altres arts audiovisuals de la UdL).
Preu grups organitzats, 1 € per persona i sessió que s'haurà d’abonar pel total del grup i mitjançant el mecanisme que s'estableixi amb l'organització.
Preu públic en general (només sessió de tarda), el mateix que la resta de seccions.
Adreça de contacte grups organitzats: jordilarios@hotmail.com
Venda d’entrades
Les 24 hores a través del ServiCaixa i en horari d’atenció al públic al mateix local de projecció.
Equip
Comissari: Sandro Machetti. Programadors: Antonio Romero, Oriol Bosch. Gestió i difusió: Jordi Larios. Amb la col·laboració de SCINIAA (Seminari de Cinema i Arts Audiovisuals, Universitat de Lleida).
Abreviatures
B/N: blanc i negre. C: color. I-anglès: intertítols en l’idioma que s’indica. IC: intertítols en català. IE: intertítols en castellà. S-anglès: subtítols en l’i dioma que s’indica. SC: subtítols en català. SE: subtítols en castellà. VC: versió catalana. VE: versió castellana. VM: versió muda. VMP: versió muda postsincronitzada. VO: versió original. VOS-anglès: versió original amb subtítols en l’idioma que s’indica. VOSC: versió original amb subtítols en català. VOSE: versió original amb subtítols en castellà. VOTS: versió original amb traducció simultània.
Filmoteca/Cine-ull es reserva el dret de modificar aquest programa per raons de força major.

Darrera modificació: