Una recerca de la UdL, finançada per l'Institut català internacional per la pau

L'estudi de l'antibel·licisme i l'antifeixisme republicà inclou el paper jugat per les dones

Fulls Volanders
Imatge: Full volant de 1934
El moviment contra la guerra i el feixisme a la Catalunya dels anys trenta. Una perspectiva transnacional, és un dels vuit projectes finançats en la convocatòria anual de recerca de l'Institut Català Internacional per la Pau, d'entre una vintena de propostes presentades. Aquest estudi, liderat pel professor de la Universitat de Lleida (UdL), Manel López Esteve, té com a objectiu reconstruir i explicar l'experiència i l'impacte de l'ampli moviment antibel·licista i antifeixista a la Catalunya republicana en relació als moviments fora de les nostres fronteres, tot incloent la perspectiva de la història de gènere.

La recerca se centra en l'anàlisi del Comitè català contra la guerra i el feixisme i la seua interacció amb el World Committee against War and Fascism, l'oposició anarcosindicalista i llibertària a la guerra italo-abissínia (1935-36), el compromís d'intel·lectuals i escriptors, com ara Jean-Richard Bloch, així com la participació i les formes d'intervenció de les dones en l'antibel·licisme i l'antifeixisme dels anys trenta a Catalunya i el rol del Comitè mundial de dones contra la guerra i el feixisme i la seua influència en la realitat catalana i peninsular.

"El nostre projecte pretén cobrir el buit historiogràfic existent sobre la història de l'antibel·licisme i el pacifisme en la societat catalana dels anys trenta com a part fonamental de la memòria, el pensament i l’acció del moviment pacifista a Catalunya i alhora contribuir a dissenyar polítiques púbiques que fomentin la pau i desmuntin els valors d'inhumanitat del bel·licisme i el feixisme", explica López. A més d'ell, en l'estudi hi participen tres investigadors més de la UdL de les àrees d'història contemporània i de filologia francesa, una historiadora de Rovira i Virgili i una altra de l'Autònoma de Madrid experta en estudis de gènere.

Els resultats de la recerca es difondran a partir d'una serie de materials audiovisuals a les xarxes socials i de sessions a les Aules d'extensió universitària d'arreu de Catalunya, a la Xarxa de casals i ateneus dels països catalans i als centres de la Coordinadora de Centres d’Estudis de Parla Catalana. Així mateix, en el marc de les activitats del projecte, la UdL acollirà un Simposi internacional sobre el moviment contra la guerra i el feixisme al món d'entreguerres, el mes d'abril del 2025.