Treuen a la llum nous espais al barri productiu de Gebut

La campanya arqueològica confirma la importància d'aquesta àrea fora de la muralla

gebut2024
L'espai amb baqueta adossada del barri productiu de Gebut excavada enguany. Foto: UdL

La campanya arqueològica d'aquest estiu al jaciment de Gebut (800-200 aC), al terme municipal de Soses, ha tret a la llum nous espais al barri de producció, datats en el segle III aC. El Grup d'Investigació Prehistòrica (ARQHISTEC-GIP) de la Universitat de Lleida (UdL) ha descobert dos estances més de treball i emmagatzematge en aquesta àrea que es troba fora de la muralla de barrera del segle VII aC. L'equip també ha intervingut en el sistema defensiu, concretament en dos torres quadrangulars de la primera edat del ferro, i en la cisterna situada en el gran espai central d'aquest oppidum (poblat fortificat en alt), datada al segle VI aC.

Una vintena de persones, entre estudiantat i membres de l'ARQHISTEC-GIP, ha participat en els treballs, que s'han allargat 20 dies en el marc del Curs teoricopràctic d'arqueologia ibèrica de la Universitat d'Estiu i han comptat amb la col·laboració de l'empresa Iltirta Arqueologia SL. Les excavacions han permès continuar la investigació iniciada l'estiu passat sobre les restes cremades d'una de les torres. L'equip també ha exhaurit l'estratigrafia de l'altra torre quadrada per tal de determinar com va ser construïda.

Quant al barri de producció, han descobert una estança contigua a les trobades en les campanyes anteriors que presenta una gran llar rectangular única al jaciment, envoltada d'un banc corregut; i un altre espai de grans dimensions, amb una banqueta adossada a quasi tot el perímetre, amb traces d’haver servit com a suport per la instal·lació de diverses tenalles d'emmagatzematge. En l'espai central una sèrie d'estructures en pedra i excavades en el paviment suggereixen una instal·lació de producció encara per determinar.

En campanyes anteriors, la UdL ja havia recuperat diverses estances associades a aquesta zona fora de la muralla, entre les quals destaca un espai que probablement s'utilitzava com a premsa de vi. "Tot plegat confirma la importància del barri de producció", destaca la catedràtica de Prehistòria de la UdL i responsable de l'ARQHISTEC-GIP, Natàlia Alonso.

Els treballs d'aquest estiu també han permès identificar, sota l'abocador de deixalles domèstiques a l'exterior del recinte fortificat de la primera edat del ferro (segles VII-VI aC), diversos nivells anteriors a la construcció de les estructures defensives que podrien arribar a datar-se a mitjans del segle VIII aC. L'anàlisi dels materials ceràmics i les restes de consum aportaran noves pistes sobre la cronologia d'aquests nivells previs a la fortificació. D'altra banda, l'equip ha avançat en l'excavació de la cisterna central. Els materials recuperats en aquesta campanya, entre els quals destaquen ceràmiques de procedència mediterrània, "permeten confirmar que l'amortització o clausura d'aquest impluvi va tenir lloc a l'ibèric antic, entre els segles VI-V aC", explica Alonso.

La vuitena campanya arqueològica en aquest jaciment del Baix Segre s'emmarca en el projecte quadriennal de recerca 2022-2025 Habitar la plana. Assentaments i explotació de la vall inferior del Segre (IV-I mil·lennis), amb finançament del Departament de Cultura la Generalitat de Catalunya, la Universitat de Lleida i l'Ajuntament de Soses.