"L'escola que proposa poc, només és per a pocs"
Tonnuci reclama en el seu discurs com a honoris un ensenyament públic de qualitat que promogui als més dèbils
Descarregar pdfEl pedagog Francesco Tonucci, conegut també com a Frato en la seua faceta d'humorista gràfic, parteix del convenciment que els infants són competents des dels seus primers anys de vida. Escoltar-los per descobrir les capacitats que tenen i ajudar-los a que puguin dedicar-se d'adults al què els hi agrada, ha de ser la funció de l'escola.
Així començava aquesta tarda el seu discurs com a doctor honoris causa de la Universitat de Lleida (UdL) aquest pensador italià, tot insistint en què l'escola no pot perdre ningú pel camí; si ho fa, serà culpa seua i dels seus mestres, no pas dels infants. "Perquè un bon mestre no suspèn, ni diu: pot, però no vol, no em segueix. Un bon mestre ha promoure, ha de desenvolupar les potencialitats de tots".
Per al creador de La ciutat dels infants, "l'escola que proposa poc, és per a pocs". Per això ha reclamat un ensenyament públic i de gran qualitat que promogui tothom, però especialment als més dèbils. Una escola que substitueixi les aules -que ha qualificat de cel·les- per tallers, per laboratoris, per horts, on l'infant sigui el protagonista.
"Si una escola d'aules és inadequada per formar als nens, també ho és per formar mestres", ha afegit Tonucci, que ha reclamat també canvis en les facultats d'educació si el que volem és una educació creativa, científica i democràtica.
Per la seua part rector de la UdL, Roberto Fernández, ha definit Tonucci com "un homenatge vivent cap a tots aquells que han pensat que no hi ha bona civilització sense el concurs de l'educació", un "conscienciador de professionals, intel·lectuals i polítics" entorn a la idea que els infants tenen una veu pròpia que ha de ser escoltada; i "un científic compromès socialment", crític però constructiu alhora, com reflecteixen també les seues vinyetes, ha dit.
La intervenció del rector ha servit també per fer una defensa dels educadors: "No sóc capaç d'entendre com els polítics no veuen en els mestres de primària la peça fonamental de l'entramat educatiu i de la vida social. No entenc que siguin mileuristes, que no els considerem socialment com es mereixen", ha afirmat. En aquest sentit, Roberto Fernández, ha afegit que sense bons mestres no hi ha bones escoles i que "més que lleis educatives, allò que necessitem són recursos que permetin tenir bons mestres".
Francesco Tonucci, investigador de l'Institut de Ciència i Tecnologia de la Cognició del Consell Nacional d'Investigacions de Roma, ha rebut entre altres guardons la Medalla d'or al mèrit en educació de la Junta d'Andalusia, el Premi Marta Mata de l'Associació de mestres Rosa Sensat i els doctorats honoris causa de les universitats Catòlica de Lima (Perú) i Nacional del Litoral-Santa Fe (Argentina). Amb aquest honoris, la Universitat de Lleida l'ha volgut reconèixer pel seu treball a favor de la participació infantil, tant en l'àmbit escolar com ciutadà