La gestió de residus porcins, premi Càtedra Vall Companys UdL

Un treball de la UPNA, primer i dos de la Universitat de Lleida, segon i tercer

Foto_PremioGlobal
Els tres guardonats / Foto: Vall Companys

Un estudi sobre la gestió integral de residus orgànics d’una explotació porcina, obra de Joanes Etxegoien Iriarte (Universitat Pública de Navarra-UPNA), ha estat el guanyador de la primera edició dels Premis als millors treballs de final de màster (TFM) de la Càtedra Grup Vall Companys – UdL d'Alimentació Sostenible. El lliurament d'aquest guardó, dotat amb 4.000 euros, s'ha fet aquest dijous al vespre en una sessió del 3r Congrés BIT, en el marc de la Fira Agrària de Sant Miquel. El segon premi, de 2.000€ euros, ha estat per a Anna Vilà i el tercer, amb 1.000€, per a Ivan Robles; tots dos de la Universitat de Lleida.

El treball guanyador planteja la utilització del biogàs generat a partir dels seus purins com a combustible d'una incineradora d'animals, responent a la doble necessitat de reduir les emissions GEI i millorar la bioseguretat interna i gestió de la mortalitat.

Els resultats assenyalen que les dejeccions porcines tenen un potencial de 21,2 Nm3 de biogàs per tona. L'explotació de referència estalviaria 46.900 litres /any sw gasoil i 205.100 kg /any de pèl·let.

Per la seua banda, Vilà ha presentat la recerca Estudio y cuantificación de la huella de carbono de la explotación agrícola ganadera porcina Marquillas Compte. El TFM de Robles porta per títol Investigació i caracterització de noves fonts de proteïna vegetal per al desenvolupament de noves bases vegetals.

Prèviament al lliurament dels premis, la Càtedra Grup Vall Companys – UdL ha organitzat una conferència d'Alfons Cornella, fundador de les consultores Infonomia i EDGERS, i de les empreses de formació Institut of Next i Curiosity Atelier. La ponència magistral portava per títol La innovació no és un caprici o un luxe, és la manera de generar nou valor.