La Universitat ha de ser el motor del canvi social
El 5è informe GUNi aposta per enfortir els vincles amb associacions i moviments ciutadans
Descarregar pdfLes institucions d'educació superior han de canviar el paradigma actual que emfatitza l'individualisme, la competitivitat i els beneficis a curt termini per un model que posi l'accent en la col·lectivitat i en la construcció d'un futur sostenible a llarg termini. Per això s'han d'ampliar els vincles amb la societat, més enllà de l'empresa, tot enfortint relacions amb associacions cíviques i moviments socials. Es tracta d'aplicar el concepte de Community University Engagement (CUE) a tots els àmbits universitaris. La transformació hauria de produir-se tant en l'estructura, el lideratge, la presa de decisions, la gestió universitària, com en els plans d'estudis, l'aprenentatge, la recerca i la participació.
Aquesta és la principal conclusió de l'informe Higher Education in the World Report 5: Knowledge, Engagement and Higher Education: Contributing to Social Change, que s'ha presentat avui a Barcelona, elaborat per la Global University Network for Innovation (GUNi); una xarxa internacional creada al 1999 per la UNESCO, la Universitat de les Nacions Unides i la Universitat Politècnica de Catalunya per contribuir, amb els seus informes, a la renovació de les visions, missions i polítiques d'educació superior, des d'una perspectiva de servei públic i responsabilitat social. Actualment, aplega 209 institucions, centres de recerca i xarxes relacionades amb l'educació superior, així com càtedres UNESCO d'un total de 78 països i, des del maig passat, l'Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) n'alberga el secretariat i la presidència.
L'estudi fa una crida a les institucions d'educació superior perquè no tan sols formin professionals sinó ciutadans amb ment oberta, esperit crític, consciència ètica i compromís cívic mitjançant mètodes orientats a la resolució de problemes reals i en temps real. Quant a recerca, advoca per centrar els esforços en els grans temes que preocupen la ciutadania, com ara, la seguretat alimentària, el canvi climàtic, la gestió de l'aigua, el diàleg intercultural, les energies renovables i la salut pública. L'objectiu és avançar cap a una societat més justa, equitativa i sostenible a tot el planeta durant les pròximes dècades. Per tant, l'informe presenta experiències i idees perquè l'educació superior pugui exercir la seua responsabilitat social envers els ciutadans i les societats locals i globals.
En aquest sentit, cal aprofitar el coneixement que es genera fora de l'àmbit universitari, des de grups ciutadans, associacions, ONGs, fins a centres d'estudis independents i instituts de recerca sense ànim de lucre, que en les últimes dècades han liderant els debats de la transformació social. L'informe reclama una major coordinació entre els governs, la societat civil, les institucions educatives i el sector privat per avançar en la construcció d'un món millor. Una de les principals eines seria aprofitar el potencial de les actuals xarxes nacionals, regionals, sectorials i globals per incrementar les col·laboracions i accions comunes.
El 5è informe de la GUNi és fruit de la investigació de tres anys de consultes, seminaris acadèmics i una conferència internacional celebrada el maig passat, on hi han contribuït 73 autors de 34 països. Presenta una anàlisi global i per regions (Àfrica, Àsia i Pacífic, Amèrica Llatina i Carib, Estats Àrabs, Europa i Amèrica del Nord) de les principals tendències actuals, reptes i visions de futur sobre el vincle universitat-societat i proposa mesures per avançar en aquest partenariat. L'informe, estructurat en sis seccions, aposta per posar el coneixement al servei del canvi i la innovació social.
L'informe Higher Education in the World Report 5: Knowledge, Engagement and Higher Education: Contributing to Social Change s'ha presentat en el marc d'una jornada que ha obert el president de la GUNi i de l'ACUP, el rector de la Universitat de Lleida, Roberto Fernández; l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias; el secretari d'Universitats i Recerca de la Generalitat de Catalunya, Antoni Castellà; el secretari general d'Universitats del Ministeri d'Educació, Cultura i Esports, Federico Morán; i el conseller delegat d'Universia, Jaume Pagés.
L'acte ha tingut lloc al recinte modernista de Sant Pau de Barcelona i ha comptat amb la participació, entre d'altres, dels editors de l'informe, Budd Hall (Canadà) i Rajesh Tandon (Índia). Aquest serà un dels 30 esdeveniments en més de 20 països que enguany el donaran a conèixer. Els anteriors informes de la GUNi sobre educació superior al món han abordat el finançament de les universitats, les acreditacions de qualitat, els nous reptes per al desenvolupament humà i social i el compromís amb la sostenibilitat.