La UdL, referent en la formació dual
El segon informe de l'ACUP, coordinat per Ferran Badia, aposta per potenciar aquesta modalitat formativa
Descarregar pdfUns 280 estudiants i una cinquantena d'empreses i entitats han participat, des del 2016 fins ara, en la modalitat de formació dual que promou la Universitat de Lleida (UdL). Així ho recull l'informe Promoció i desenvolupament de la formació dual en el sistema universitari català de l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP), dirigit i coordinat pel professor de la UdL Ferran Badia. L'estudi - que s'ha persentat avui a Barcelona- destaca que la UdL és "tot un referent en el si del sistema universitari públic català" d'aquest model pedagògic, que combina l'aprenentatge acadèmic i en l'entorn professional. Els experts creuen que pot millorar l'ocupabilitat dels titulats, que ha empitjorat amb la pandèmia de la COVID-19.
La Universitat de Lleida és la que més ha desenvolupat la formació dual a Catalunya. El grau en Educació Primària va ser pioner al 2012. Des de llavors, la UdL també ha aplicat aquest model al Màster en Direcció d'Operacions i Distribució; el Màster en Enginyeria Informàtica; el Màster en Direcció de Recursos Humans i Desenvolupament de Competències; el Màster en Enginyeria Industrial; i el Grau en Tècniques d'Interacció Digital i de Computació.
L'informe assenyala que "aquesta modalitat formativa pot esdevenir una eina adient" per reduir l'atur juvenil, que s'ha agreujat "a causa de la irrupció de la COVID-19" i que a l'Estat espanyol frega el 37%. La Comissió Europea estableix que s'haurien de gastar almenys 22.000 milions d'euros en suport a l'ocupació juvenil.
Les conclusions de l'informe aposten per incloure la formació dual en l'oferta formativa del sistema universitari català, amb un "model adaptat a les particularitats de la societat i al teixit productiu de Catalunya, proposant un marc i unes regles de joc que en facilitin el desenvolupament i proporcionin garanties de seguretat a totes les parts implicades".
Entre les propostes concretes, destaquen la creació d'un contracte laboral específic; estudiar mecanismes que facilitin la continuïtat entre els cicles formatius de grau superior i els estudis universitaris de caire professionalitzador; i promoure els vincles entre universitats de diferents països, facilitant la mobilitat i l'intercanvi internacionals de l'estudiantat que cursa aquesta modalitat formativa i posant a la seua disposició les respectives xarxes d'empreses col·laboradores.
MÉS INFORMACIÓ:
Informe Promoció i desenvolupament de la formació dual en el sistema universitari català (2a edició)