La UdL combina una llarga i fructífera tradició universitària amb una estructura jove i dinàmica que aposta decididament per una formació i una investigació de qualitat, per uns avançats mètodes docents i per la internacionalització.
La Universitat de Lleida està compromesa amb la formació d’investigadors d’excel·lència, l’atracció i retenció de talent investigador, així com amb la captació de projectes de recerca i transferència per incrementar i millorar els resultats científics i de valorització dels mateixos..
Juneda ha estrenat avui els primers pictogrames que faciliten l'accés a diferents espais a persones amb trastorn de l'espectre autista, discapacitats sensorials o intel·lectuals, o amb desconeixement de la llengua d'acollida, entre altres situacions de vulnerabilitat. Es tracta d'una projecte dut a terme per l'Ajuntament de la localitat garriguenca i la Universitat de Lleida (UdL) per millorar la inclusió d'aquests col·lectius, a petició de Mireia Batlle Besora, una mare del poble amb dos bessons amb trastorn de l'espectre autista (TEA) no verbal.
L'Ajuntament ha acollit aquest matí la presentació dels primers pictogrames instal·lats espais exteriors de Juneda, un d'ells el de la seua façana. Hi han assistit la Miereia Batlle, l'alcalde, Antoni Villas, la degana i el vicedegà de la Facultat d'Educació Psicologia i Treball Social (FEPTS) de la UdL, Maria Pau Cornadó i David Aguilar, les professores del centre que han supervisat el projecte -juntament amb personal tècnic del consistori-, Clara Sansó i Cristina Petreñas, Mireia Batlle, i alumnat dels darrers cursos de la Menció en necessitats educatives especials i educació en la diversitat de la UdL, que han treballat en la iniciativa.
De fet, dos d'aquestes estudiants, Paula Ané i Maria Carmona, han intervingut per explicar què els ha aportat aquesta experiència, que han qualificat de molt positiva. "L''oportunitat d'haver pogut participar en aquest projecte, haver pogut parlar amb la família, conèixer els infants, analitzar el context i que acabi sent una realitat, ens ha suposat un gran aprenentatge".
Per la seua part, Cornadó ha destacat la importància d'aquest tipus de projectes on el coneixement que es genera a la Universitat té el seu retorn a la societat. "En aquest cas ajudarem nens i nenes amb autisme a tenir una vida de qualitat. Això és fonamental per una societat occidental del segleXXI". L'alcalde ha animat altres municipis a seguir l'exemple i a instal·lar també pictogrames inclusius en les seues poblacions.
Aquests dies s'acabaran d'instal·lar la resta de fins a 56 pictogrames que van en espais exteriors, com ara el parc infantil, la Banqueta, les portes de l'escola, del pavelló, de la biblioteca i diversos comerços. El projecte inclou una segona fase per instal·lar-ne en espais interiors de diferents serveis i equipaments municipal. En total Juneda tindrà 250 pictogrames.