Immunoteràpia personalitzada contra el melanoma, objectiu d'una 'spin off' de la UdL

Nema Health S.L. se suma a IPM Advice i UniSCool

MartaCorral_JoanVerdaguer
Corral i Verdaguer, al laboratori / Foto: IRBLleida

Desenvolupar una immunoteràpia personalitzada contra el melanoma, un tipus de càncer de pell, és l'objectiu de la nova empresa derivada (spin off) de la Universitat de Lleida (UdL): Nema Health SL. La idea sorgeix de la tesi doctoral que va desenvolupar a la UdL la directora científica d'aquesta nova empresa, Marta Corral. És la tercera spin off de la Universitat de Lleida, amb IPM Advice SL sobre control de males herbes, i UniSCool, dedicada a reduir el consum elèctric dels centres de dades tot incrementant la velocitat i fiabilitat del processament dels sistemes de microelectrònica avançada.

Nema Health vol desenvolupar una alternativa als actuals inhibidors dels punts de control immunitari per a les persones amb melanoma avançat que no són capaces d'induir una resposta immune o tenen resistència a teràpies dirigides. Abans de posar-la al mercat, venent la llicència de producte a un tercer, l'empresa ha de completar la regulació preclínica i les fases clíniques; el que suposa un mínim de 10 anys.

OncoNeoVac està basat en l'ús de neoantígens tumorals i pèptids DIF, derivats d'una proteïna anomenada periferina que tots tenim a l'organisme. La idea de negoci de la qual sorgeix aquesta spin off va ser premiada per campus Iberus amb un dels guardons Exolum Emprèn. Estan tramitant la patent per a Europa, els Estats Units i el Japó.

A banda de Corral, formen part de la nova spin off el professor d'immunologia de la UdL i investigador de l'IRBLleida, Joan Verdaguer; l'investigador de l'Institut de Recerca de la Vall d'Hebron (VHIR), Jordi Barquinero; i l'experta en direcció d'empreses biotecnològiques, Olga Rué. També consten com a assessors els professors de la UdL i facultatius de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova Rosa Maria Martí i Robert Montal.

El rector de la UdL, Jaume Puy, presidirà aquesta tarda la presentació en societat de la nova spin off. L'acompanyaran Verdaguer, Corral, Barquinero i Rué. Serà a partir de les 18.30h al Saló Víctor Siurana, a l'edifici del Rectorat.