El sexisme en arqueologia centra una exposició a la UdL

Presenta una vintena de testimonis reals d'assetjaments i agressions

expo-arqueosexisme
Una de les imatges de la mostra / Il·lustradora: Laurier the Fox

"Tu passes l'escombra, que ja hi tens pràctica, i jo em quedo a dalt; així ho puc supervisar i admirar el teu cul". Aquest és un dels testimonis reals de la vintena que recull l'exposició Archéo-sexisme que es podrà veure al Rectorat de la Universitat de Lleida (UdL) a partir de la setmana vivent i fins el 15 de novembre. La mostra itinerant organitzada per l'associació francesa Archéo-Éthique i el projecte Paye ta Truelle denuncia assetjaments i agressions sexistes en aquest entorn científic, especialment en els camps de treball i excavacions. La inauguració, aquest dimecres 9 d'octubre, anirà a càrrec de la vicerectora de Recerca i arqueòloga, Natàlia Alonso, i la vicerectora de Compromís Social, Igualtat i Cooperació, Núria Camps.

L'exposició, formada per 24 panells, es podrà veure als passadissos del Claustre de les Heures. A través d'una vintena de testimonis il·lustrats per diversos artistes, les històries informen de comportaments inadequats, fins i tot agressions sexuals, als jaciments. L'objectiu de la mostra és fomentar la diversitat i la igualtat mitjançant l'ètica en el món de la recerca, generar consciència i promoure canvis en les dinàmiques patriarcals que han predominat en aquest camp durant dècades. "Les imatges ens permeten compartir millor les emocions i causar impressió per canviar les coses tant per als professionals com per a l'estudiantat", explica una de les comissàries de la iniciativa, Ségolène Vandelvelde.

Les il·lustracions d'Elléa Bird, Laurier the Fox, Jane dans la Jungle, Julia Leblanc, Cam, Peter Trelcat, Rosalie Loncin, Mina Perrichon, Océane Corallo i Louise Ternat denuncien situacions de sexisme, organització del treball segons el gènere i assetjament; però també racisme, classisme, capacitisme, homofòbia, bifòbia o transfòbia. Anant un pas més enllà, l'exposició planteja consells generals davant les discriminacions, com per exemple disposar a les excavacions d'un procediment d'ajuda o d'alerta que garanteixi la confidencialitat de la denúncia.

La mostra arriba a la Universitat de Lleida acompanyada per una presentació a càrrec de dos membres del Comitè d'Igualtat de l'ICAC-CERCA de l'Institut Català d'Arqueologia Clàssica (ICAC), Lidia Colominas i Lydia Margarita Gil González, i d'una xerrada de la investigadora del grup de recerca ARQHISTEC-GIP de la UdL, Ariadna Nieto, titulada De la invisibilització a la impunitat: (des)xifrant la discriminació de gènere i l'assetjament sexual en arqueologia.

L'exposició Archéo-sexisme es va inaugurar per primera vegada a la Maison de l'Archéologie et de l'Ethnologie de Nanterre, el 8 de març de 2019, amb motiu del Dia internacional de lluita pels drets de les dones. Després de circular en tres idiomes (francès, anglès i holandès) per 7 països (França - incloent la Polinèsia francesa, Anglaterra, Bèlgica, els Estats Units, Grècia, Canadà i Suïssa), s'ha traduït al català per exhibir-se a la Universitat Rovira i Virgili, primer, i ara a la UdL. Després de passar per Lleida, la mostra es traslladarà a la Universitat Pompeu Fabra i posteriorment, a l'Autònoma de Barcelona.