Compressions al braç per millorar la recuperació d'ictus isquèmics lleus

Premi europeu per a l'assistència hospitalària d'aquests pacients

Premi Diamant Societat Europea Ictus
Premi al congrés de l'European Stroke Organization / Foto: Grup de Neurociències Clíniques

Realitzar compressions al braç, amb una tècnica coneguda com a tolerància isquèmica remota (TIR), durant el trasllat en ambulància millora el pronòstic de les persones que han patit un ictus isquèmic (provocat per una artèria obstruïda) de caràcter lleu. Així ho assenyala un assaig clínic liderat pel Grup de Neurociències Clíniques de la Universitat de Lleida (UdL) i l'Institut de Recerca Biomèdica (IRBLleida), l'Equip d'Ictus de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova (HUAV) i el Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM). Han presentat els resultats de l'estudi REMOTE-CAT en el marc del 10è Congrés de l'European Stroke Organization (ESO-Stroke) celebrat a Basilea (Suïssa).

La tècnica TIR consisteix en 5 cicles de 5 minuts de compressió i 5 minuts de descompressió al braç no afectat per l'ictus. L'objectiu és incrementar la circulació intracranial en els primers moments. "Es tracta d'una teràpia segura, simple i de baix cost, que contribueix a millorar l'atenció mèdica abans que el pacient arribi al servei d'urgències d'un hospital", explica el catedràtic de la Facultat de Medicina i cap de servei de Neurologia de l'HUAV, Francesc Purroy.

L'estudi ha permès incloure 200 pacients, amb la col·laboració de tres centres hospitalaris catalans més: l'Hospital Universitari Vall d'Hebron, l'Hospital Moisès Broggi i l'Hospital Universitari de Bellvitge, a banda del SEM. Els resultats han demostrat que aquesta estratègia terapèutica és especialment efectiva en els pacients amb símptomes menys greus. L'ESO-Stroke els ha atorgat el Premi Diamant, que és la màxima distinció que fa la societat a l'assistència dels pacients amb ictus a l'hospital.

Text: Comunicació ICS / Premsa UdL