3 de febrer de 2009
Descarregar pdfPrimers llicenciats del projecte Yachay a l'Equador
Els pobles indígenes amazònics de l'Equador tindran accés a un millor ensenyament gràcies a un projecte de cooperació internacional en què participen la Universitat de Lleida (UdL), l'ONG Empremtes, la Universidad Estatal de Cuenca (Equador), la Direcció Nacional d'Educació Intercultural Bilingüe de l'Equador i la Direcció Provincial d'Educació Intercultural Bilingüe de Pastaza. Es tracta del projecte Yachay, que ha permès impulsar la primera Llicenciatura en Educació Intercultural Bilingüe, especialitat en Comunitats Amazòniques.
Els nens i nenes de la comunitat de Sarayaku, a uns 250 quilòmetres al sud-est de Quito, podran rebre classes en castellà i quítxua dels primers 16 titulats, que s'acaben de graduar. L'objectiu d'aquesta llicenciatura és que la comunitat pedagògica indígena construeixi un model educatiu propi. En aquest procés s'ha tingut molt present el context cultural i social d'aquest poble, que basa la seua vida comunitària en un funcionament assembleari.
Així, la titulació complementa les matèries educatives estàndards amb coneixements, valors i pràctiques ancestrals dels pobles de Sarayaku. Destaca especialment la capacitació dels alumnes tant en la llengua indígena com en la castellana. Els graduats han assolit competències bàsiques en els àmbits de la llengua quítxua, la didàctica de les matemàtiques, el desenvolupament comunitari, l'ètica social i professional, la investigació educativa i les pràctiques educatives.
L'objectiu de la llicenciatura és que la comunitat pedagògica
indígena construeixi un model educatiu propi, complementant les matèries educatives estàndards amb
coneixements, valors i pràctiques ancestrals
|
A l'acte de llicenciatura hi va assistir, entre d'altres, la directora del Centre de Cooperació Internacional de la UdL, Núria Camps, i una de les responsables de l'ONG Empremtes, Montserrat Vela.