2 de desembre de 2008
Descarregar pdfUn estudi sobre actituds lingüístiques a l'escola obté el 2n Premi nacional d'investigació
educativa
La recerca posa de manifest que la major
part d'alumnat, sigui immigrant o autòcton, té actituds favorables envers el català i el
castellà
D'esquerra a dreta: Àngel Huguet, Clara Sansó, Judit Janés, Cecilio Lapresta, Silvia Chireac i JL Navarro |
L'estudi "Actituds lingüístiques, escola i
immigració: els escolars davant la diversitat lingüística i cultural" ha obtingut un dels Premis
nacionals d'investigació i innovació educativa que atorga anulament el ministeri d'Educació,
Política Social i Esport per promoure activitats investigadores que contribueixin a renovar la
pràctica docent i satisfer les necessitats del sistema educatiu. El treball, coordinat pel
professor de la UdL, Cecilio Lapresta, ha resultat guardonat en la modalitat d'Investigació
educativa i està dotat amb 15.000 euros.
L'estudi, realitzat entre 681 alumnes d'escoles de la comarca
d'Osona -un territori amb dilatada experiència en recepció d'immigrants- i de diferents comarques
de Lleida, posa de manifest que, quantitativament, les actituds envers el català i el castellà del
conjunt de l'alumnat -ja sigui immigrant o autòcton- són majoritàriament favorables a les dos
llengües.
Tot i així, entre els autòctons, les actituds favorables ho són
en un percentatge més elevat respecte a la llengua catalana, mentre que l'alumnat que prové de
Llatinoamèrica mostra actituds menys favorables envers el català.
De tota manera, la recerca adverteix que no tot pot explicar-se
per l'origen dels estudiants i que els alumnes que tenen actituds positives envers el català i el
castellà, són els que se senten valorats i han desenvolupat, per tant, un important grau de
satisfacció amb la seua vida a Catalunya.
Els alumnes que tenen actituds positives envers el català i el
castellà, són els que se senten valorats i han desenvolupat, per tant, un important grau de
satisfacció amb la seua vida a Catalunya
|
L'estudi conclou que l'aprenentatge de les llengües de la
societat d'acollida per part de l'alumnat immigrant passa per tenir una bona consideració a
l'escola, i per extensió a la societat, de la llengua i la cultura de l'alumnat estranger. Això,
que els enfortirà l'autoestima, contribuirà a desenvolupar actituds positives envers l'aprenentatge
de la llengua catalana.
A més de Lapresta han participat en aquesta investigació Àngel
Huguet, Clara Sansó, Judit Janés, Silvia Maria Chireac, Mònica Querol i José Luis Navarro.
Aquest és el segon cop que membres del grup de recerca de la UdL Plurilingüisme, Interculturalitat i Educació, que dirigeix el catedràtic Àngel Huguet, són distingits amb aquest premi. Va ser en la convocatòria de l'any 2003, quan Huguet i Navarro van rebre un 2n Premi nacional d'investigació educativa pel treball: "El coneixement de la llengua castellana en l'alumnat immigrant de 1r d'ESO. Un estudi empíric".
MÉS
INFORMACIÓ
NOTÍCIES RELACIONADES
18 de desembre de 2003
Segon Premi
Nacional a la Investigació Educativa per a dos professors de la UdL