17 gener de 2008
Descarregar pdfLa UdL desenvolupa un 'ratolí' virtual per a persones discapacitades
Presentació del «Headmouse» a la renovació del conveni de la Càtedra Indra-Fundación Addeco de la UdL d’accessibilitat de persones discapacitades |
Les persones amb discapacitats motrius podran utilitzar gratuïtament un ratolí virtual que reacciona als moviments facials i del cap, sempre i quan disposin d'un ordinador amb webcam. Això és possible gràcies a Headmouse, un projecte desenvolupat per Jordi Palacín, Tomàs Pallejà i Edgar Rubión des de la Càtedra Indra-Fundacción Adecco de la Universitat de Lleida.
El funcionament d'aquest dispositiu es basa en la utilització d'una càmera de baix cost que capta les accions de l'usuari davant la pantalla: els moviments de cap es tradueixen en un desplaçament del ratolí sobre la pantalla i les facials es converteixen en diverses modalitats de 'clic'. Aquest sistema, explica Palacín, incorpora un gran nombre d'innovacions com ara l'ús d'algoritmes de visió artificial desenvolupats, inicialment, per al camp de la robòtica mòbil.
A més a més, l'usuari no precisa de cap formació o entrenament previ, com tampoc d’ajut extern per a utilitzar-lo. Un cop instal·lat el programari, es pot accedir sense problemes a la configuració del ratolí, modificar els pocs paràmetres que ofereix el sistema i començar a fer-lo. Aquest programari pot instal·lar-se i executar-se de forma gratuïta en qualsevol ordinador equipat amb una webcam a través d'una web creada específicament per aquesta finalitat.
Headmouse podrà desenvolupar noves funcionalitats mercès al conveni que avui han signat els directors generals d’Indra i Fundación Adecco, Josep Maria Vilà i Francisco Mesonero, respectivament, i el rector de la UdL, Joan Viñas. Aquest conveni de renovació de la Càtedra Indra-Fundación Addeco d’accessibilitat de persones discapacitades a les TIC de la UdL, permetrà també engegar nous projectes, com ara la creació d'un Virtual Coach (entrenador virtual) amb l'objectiu de millorar la formació i facilitar l'accés al mercat laboral d'una persona discapacitada.
El funcionament d'aquest dispositiu es basa en la utilització d'una càmera de baix cost que capta les accions de l'usuari davant la pantalla: els moviments de cap es tradueixen en un desplaçament del ratolí sobre la pantalla i les facials es converteixen en diverses modalitats de 'clic'. Aquest sistema, explica Palacín, incorpora un gran nombre d'innovacions com ara l'ús d'algoritmes de visió artificial desenvolupats, inicialment, per al camp de la robòtica mòbil.
El programari pot instal·lar-se i executar-se de forma gratuïta en qualsevol ordinador equipat amb una webcam
|
Headmouse podrà desenvolupar noves funcionalitats mercès al conveni que avui han signat els directors generals d’Indra i Fundación Adecco, Josep Maria Vilà i Francisco Mesonero, respectivament, i el rector de la UdL, Joan Viñas. Aquest conveni de renovació de la Càtedra Indra-Fundación Addeco d’accessibilitat de persones discapacitades a les TIC de la UdL, permetrà també engegar nous projectes, com ara la creació d'un Virtual Coach (entrenador virtual) amb l'objectiu de millorar la formació i facilitar l'accés al mercat laboral d'una persona discapacitada.
MÉS INFORMACIÓ
HEADMOUSE. Grup de Robòtica - Universitat de Lleida Control del ratolí mitjançant una webcam i els moviments del cap
Programari gratuït, dissenyat específicament per a persones amb discapacitats motrius Control del ratón mediante una webcam y los movimientos de la cabeza Software gratuito, diseñado especificamente para personas con discapacidades motrices. Mouse movement control by means of a webcam and the head's movements Free software, designed specifically for people with mobility impairments |
|
HeadMouse 1 (V 1.0) |
HeadMouse 2 (V 2.0) |
Control del movimient del ratolí de forma relativa mitjançant una webcam i els movimients del cap |
Control del movimient del ratolí de forma absoluta mitjançant una webcam i els movimients del cap (Recomanat per a la majoria d'usuaris) |
Mouse relative movement control by means of a webcam and the head's movements. | Mouse absolute movement control by means of a webcam and the head's movements. (Recommended) |