11 d'abril de 2011
Descarregar pdfEls 'CSI' de l'art de la UdL estrenen instal·lacions al Parc Científic
Dirigits pel catedràtic Ximo Company, els investigadors disposen de la tecnologia més puntera per desvetllar els secrets de les obres
El Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM), dedicat a l'anàlisi del patrimoni artístic dels períodes tardomedieval i modern -especialment pintura hispana i europea dels segles XVI al XVIII-, va començar a funcionar l'any 2000 en un despatx de la Facultat de Lletres, dirigit pel catedràtic d'Història de l'Art, Ximo Company.
Des de llavors, els investigadors d'aquest servei cientificotècnic de la UdL, han estudiat més de 200 obres entre pintures, escultures, relleus, peces d'orfebreria, teixits, ceràmiques i peces arquitectòniques. Entre els seus descobriments més sonats, un autoretrat atribuït a Goya del Museu Camón Aznar de Saragossa que va resultar ser una falsificació realitzada, segurament, durant la segona meitat del segle XIX.
A l'edifici H3 B del Parc científic de Gardeny, compten amb dos despatxos i dos laboratoris equipats amb la tecnologia més puntera, com ara una unitat de reflectografia d'infrarrojos, càmeres fotogràfiques d'alta resolució, làmpada Wood de radiacions ultraviolades, equips de radiografia, microscòpia electrònica i espectroscòpia Raman, per esbrinar el que no es veu a simple vista, retocs, traces subjacents, o la composició i antiguitat del pigments emprats.
En cada informe emès pel CAEM s'estableix amb la màxima precisió possible la tècnica, l'estil, l'origen històric, la cronologia, la iconografia, l'estat de conservació, així com l'autoria i el valor patrimonial, cultural i econòmic de les obres que són objecte d'estudi. A més d'aquesta anàlisi, els experts de la UdL proposen com s'han de conservar les peces, i si s'escau, com s'han de restaurar. Actualment estan treballant amb un oli de Ribera i una taula atribuïda al Greco.
Obert a encàrrecs dels món de l'art, ja siguin públics o privats, el CAEM és dels pocs equips de tot l'Estat que integra historiadors, radiòlegs, filòlegs, enginyers, tèxtils i forestals, arquitectes, químics, arqueòlegs, paleògrafs, conservadors, restauradors, fotògrafs i, fins i tot, col·leccionistes d'arreu del món. Al voltant d'un centenar d'experts de centres de referència com ara el Museu del Prado, la Pinacoteca de Munic, el Museu Nacional d'Art de Catalunya, el CSIC, l'Institut d'Art de Cuba o el Louvre col·laboren com a assessors d'aquests 'CSI' de l'art.
|
||
Des de llavors, els investigadors d'aquest servei cientificotècnic de la UdL, han estudiat més de 200 obres entre pintures, escultures, relleus, peces d'orfebreria, teixits, ceràmiques i peces arquitectòniques. Entre els seus descobriments més sonats, un autoretrat atribuït a Goya del Museu Camón Aznar de Saragossa que va resultar ser una falsificació realitzada, segurament, durant la segona meitat del segle XIX.
A l'edifici H3 B del Parc científic de Gardeny, compten amb dos despatxos i dos laboratoris equipats amb la tecnologia més puntera, com ara una unitat de reflectografia d'infrarrojos, càmeres fotogràfiques d'alta resolució, làmpada Wood de radiacions ultraviolades, equips de radiografia, microscòpia electrònica i espectroscòpia Raman, per esbrinar el que no es veu a simple vista, retocs, traces subjacents, o la composició i antiguitat del pigments emprats.
En cada informe emès pel CAEM s'estableix amb la màxima precisió possible la tècnica, l'estil, l'origen històric, la cronologia, la iconografia, l'estat de conservació, així com l'autoria i el valor patrimonial, cultural i econòmic de les obres que són objecte d'estudi. A més d'aquesta anàlisi, els experts de la UdL proposen com s'han de conservar les peces, i si s'escau, com s'han de restaurar. Actualment estan treballant amb un oli de Ribera i una taula atribuïda al Greco.
El CAEM integra historiadors, radiòlegs, filòlegs, enginyers, tèxtils i forestals, arquitectes, químics, arqueòlegs, paleògrafs, conservadors, restauradors, fotògrafs i, fins i tot, col·leccionistes d'arreu del món |
|
|