Cicles circadiaris i farines amb compostos bioactius, als premis de recerca de la UdL

Les noies 'arrasen' com a millors investigadores de secundària

L'elaboració d'un aliment funcional a partir de farines d'ordi enriquides en compostos bioactius, els cicles circadiaris i el són en adolescents, o el disseny i construcció d'un habitatge dalt d'un arbre són només alguns dels temes dels projectes guardonats en els premis a Treballs de Recerca d'estudiants de batxillerat i cicles formatius de grau superior de la Universitat de Lleida (UdL). En aquesta 16a edició, el jurat ha reconegut 36 estudis, entre premis (16) i mencions (20), d'un total de 182 presentats des de 23 centres d'arreu de Catalunya. El lliurament ha tingut lloc aquest divendres a l'Auditori del Centre de Cultures, al campus 1 d'octubre.

Convocats pel vicerectorat d'Estudiants i Ocupabilitat amb el suport del Consell Social, aquests guardons estan dividits en vuit àrees: salut i nutrició; juridicoeconòmica i turisme; educació, psicologia i treball social; tecnològica; agroalimentària, veterinària i forestal; arts i humanitats; gènere; i cooperació i desenvolupament. Les noies han arrasat com a millors investigadores de secundària, amb 14 dels 16 premis (dos per a nois) i 14 de les 20 mencions (sis per a nois).

Els treballs de recerca reconeguts en aquesta convocatòria tracten temàtiques molt diverses. Des d'un projecte de reobertura de l'estació d'esquí de Llessui a la importància de l'educació emocional a l'escola, la cartografia de sòls per aplicacions en agricultura de precisió o el disseny i muntatge d'una màquina per collir fruita. Els estudiants de secundària també tracten temes d'actualitat com Homeopatía: cura o placeboLes persones refugiades cap a Europa: atansant aquest problema al jovent o Dona en l'islam. Feminisme islàmic.

El Col·legi Maristes Montserrat de Lleida és el que compta amb més treballs reconeguts, cinc entre premis i tres mencions; seguida pel Col·legi Episcopal, amb 4 i l'INS Guindàvols i l'INS Jaume Huguet (Valls), amb 3 cadascun. També hi ha guanyadors dels instituts Manel de Montsuar, Màrius Torres, Ronda i Josep Lladonosa de la capital del Segrià; el Col·legi Arabell; i els instituts de Seròs, Almenar, INS Manuel de Pedrolo (Tàrrega), INS Terres de Ponent (Mollerussa),  INS La Salle (Mollerussa), Joan Brudieu (La Seu d'Urgell), INS Hug Roger III (Sort), INS Josep Vallverdú (Les Borges Blanques), INS Pere Alsius i Torrent (Banyoles), INS Alexandre de Riquer (Calaf), INS Salvador Espriu (Salt), INS Pere Vives Vich (Igualada), Col·legi Vedruna Sagrat Cor (Tarragona) i INS F. X. Lluch i Rafecas (Vilanova i la Geltrú).

L'estudiantat amb premi obté matrícula gratuïta al primer curs d'un grau als centres propis de la UdL, a més d'un ajut de 200 euros.  Els que no s'hagin matriculat a la Universitat de Lleida i els que han obtingut menció rebran un diploma. També s'atorguen sengles premis de 200 euros als tutors dels treballs i als respectius centres, així com als tutors del Programa Itinera de la UdL.