Amadeu Viana, guardonat per l'Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana

Rep el Premi estudis lingüístics i literaris per 'Tempesta de signes'

Amadeu Viana (tercer per la dreta) amb els premiats i jurat. FOTO: Manuel Casañ (UJI)

Tempesta de signes. Giambattista Vico i Charles S. Peirce (2015, Pagès Editors), del catedràtic de Lingüística de la UdL, Amadeu Viana (València, 1958), s'ha endut un dels XIII Premis de la Crítica que atorga anualment l'Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana de les universitats d’Alacant, València i Jaume I de Castelló.

L'obra de Viana, que versa sobre l'origen del llenguatge, ha estat guardonada en la modalitat d'Estudis literaris i lingüístics, pel seu alt nivell intel·lectual de caràcter interdisciplinari. El jurat ha considerat que "és una aportació científica de valor perquè arriba a diverses branques dels estudis relacionats amb la llengua, la literatura i el pensament".

Viana, professor del Departament de Filologia Catalana i Comunicació de la Universitat de Lleida, ha centrat la seues investigacions en l'anàlisi del discurs i en la història de les idees lingüístiques. Ha traduït i editat Aspectes del pensament sociolingüístic europeu (1995) i publicat Raons relatives (1997), sobre coneixement escrit, discurs i funcionalisme.

A partir de l'interès per la història de les idees sobre el llenguatge i la societat, s'ha endinsat en l’obra del filòsof napolità, Giambattista Vico i, com a membre de la Societat Internacional d'Estudis sobre l'Humor, s'ha interessat pels aspectes lingüístics de l’humor, tot publicant Acròbates de l'emoció (2004).

Traductor al català de Lewis Carroll (A través de l’espill, 1985; La caça del Merma, 1999), ha traduït i editat també l’erudit i científic alemany G. C. Lichtenberg (Quaderns de notes, 2012).

Els Premis de la Crítica han guardonat també en l'edició d'enguany, Raquel Ricart per El ciutadà perfecte, en la categoria de literatura infantil i juvenil; Josep Palacios per Alfabet Terminal, en la de creació literària; Isabel-Clara Simó i Xavier Dalfó, en comunicació i difusió cultural; i Josep Lluís Sirera Turó, a títol pòstum, ha rebut el premi d'arts escèniques.

Aquests premis tenen com a objectiu l'exercici de la crítica a través d'una acció constructiva que porti a la millora constant de la creació literària, l’expressió escènica, la comunicació i difusió cultural o la recerca lingüística i literària. Uns premis que també volen reconèixer, de manera explícita, el compromís social dels investigadors i els creadors valencians amb la seua llengua i amb la seua societat.