Descarregar pdf

 


FILMOTECA TERRES DE LLEIDA

GENER / MARÇ 2010

ENQUADRAMENTS / L’Escola de Barcelona
PRIMER PLA / Michael Powell i Emeric Pressburger
AULA DE CINEMA / Donen-Kelly, Kubrick, Chaplin
ZOOM / La Seu d’Urgell, Tàrrega

 

Amb la voluntat d’adaptar-se a les necessitats d'un públic prou ampli, Filmoteca Terres de Lleida inicia l’any amb un canvi d’horaris en les projeccions. Tot i mantenir la tradicional sessió de nit, la de tarda es trasllada a les set del vespre, ja que es tracta d’una franja més adient als ritmes de la vida diària dels espectadors potencials. Esperem que aquesta mesura faciliti l'assistència als amants del cinema de casa nostra.

 

ENQUADRAMENTS | L'Escola de Barcelona
 
La secció Enquadraments, per començar l’any, ens proposa un cop d’ull a un dels episodis més destacats de la història del cinema català: l’anomenada Escola de Barcelona. Moviment d’escassa presència a les Pantalles, constituí un grup singular que nasqué en un període de transformacions socials i culturals de gran abast i amb el rerefons d’esdeveniments com la guerra freda i la política de blocs, la del Vietnam o el gran esclat del 68. La creació cinematogràfi ca, als anys cinquanta i seixanta, ja havia participat arreu en els canvis tot donant lloc als Nous Cinemes. A Espanya, el règim dictatorial fou refractari a aquests nous aires, tot i que promogué una tímida obertura que permeté el sorgiment d’una generació de cineastes impulsats pel llavors director general de cinematografia J. M. García Escudero i que donà lloc al Nou Cinema Espanyol, aglutinat al voltant de la producció madrilenya i amb noms com ara Saura, Patino o Camus, que realitzaren un cinema brillant, tot beneficiant-se dels ajuts ofi cials, amb grans dosis d’anàlisi social i molt influenciat pel neorealisme italià. De manera més tardana, a Barcelona, un grup de joves relacionats amb la burgesia progressista catalana, coneguda com la Gauche Divine, i amb una formació heterogènia i no específicament cinematogràfica, rebutjaren el pactisme implícit amb el règim dels nous cineastes madrilenys i treballaren des d’una independència i marginalitat que els impulsaria a bandejar els discursos realistes en benefici d’unes retòriques esteticistes i experimentals molt radicals, que podien ser considerades inofensives per l’aparell cinematogràfic estatal, però que amagaven, sota la seva aparença críptica, una clara voluntat política i crítica.

Influenciats per la Nouvelle Vague, l’Escola de Nova York, la fotografia, la moda o l’art pop, la seva fresca singularitat feu que Ricardo Muñoz Suay els identifi qués a la revista Fotogramas amb el nom de l’Escola de Barcelona. El grup es cohesionà al voltant de la productora Filmscontacto, fundada per Jacint Esteva, centre d'operacions del nucli essencial del moviment, que estava format pel mateix Esteva, Joaquim Jordà i Carles Duran, i tenia unes pautes organitzatives i de producció molt improvisades i caracteritzades per un intercanvi de tasques dins de cada projecte individual dels membres i una gran independència creativa. A banda dels directors ja citats, cal esmentar-ne uns altres que, poc o molt, hi estigueren relacionats: Pere Portabella i la seva productora Films 59, Ricard Bofill, Gonzalo Suárez o Jordi Grau, entre d’altres. La fi de l’experiment aperturista durant el tardofranquisme, que endurí els fi ltres del sistema, les discrepàncies internes del grup i el poc interès que les seves produccions despertaren entre el públic, acabaren amb el moviment, que, si més no, suposà l’alternativa més agosarada a les produccions convencionals que triomfaven a les pantalles del país.

 

Filmoteca de la UdL
DILLUNS 11 de GENER, 19.00h i 22.00h

Fata morgana

Vicente Aranda, Catalunya, 1965, 35mm, 90’, C, VOS-anglès. Partint d’una idea de Gonzalo Suárez, Aranda realitza una pel·lícula de ciència-ficció pertorbadora, plena d’imatges suggeridores i protagonitzada per Teresa Gimpera, una de les glamuroses muses de l’Escola de Barcelona.

 

Filmoteca de la UdL
DILLUNS 18 de GENER, 19.00 i 22.00h

Noches de vino tinto
 
José María Nunes, Catalunya, 1966, 35 mm, 98’, B/N, VO. Un noi i una noia, deprimits pels respectius fracassos sentimentals, coincideixen en un bar i s’abandonen a un viatge reflexiu i d’autoreconeixement pels locals nocturns de la ciutat.

 

Filmoteca de la UdL
DILLUNS 25 de GENER, 19.00h i 22.00h

Dante no es únicamente severo

Jacint Esteva i Joaquim Jordà, Catalunya, 1967, 35 mm, 79’, C, VO. Film dividit en set parts i un epíleg, sense un argument definit i amb un gran pes de la seva concepció estètica i que és considerat el manifest de
l’Escola de Barcelona.

 

Filmoteca de la UdL
DILLUNS 1 de FEBRER, 19.00 i 22.00h

Cada vez que...

Carles Duran, Catalunya, 1967, 35mm, 88’, B/N i C, VO. Salva i Ana es coneixen en un aeroport i inicien una aventura amorosa, tot i que ella té previst casar-se un mes després amb un altre. Pel·lícula desinhibida i fascinant amb un profund i revolucionari sentit vitalista.

 

Filmoteca de la UdL
DILLUNS 8 de FEBRER, 19.00h i 22.00h

Nocturno 29

Pere Portabella, Catalunya, 1968, 35 mm, 90’, B/N i C, VO. La crisi d’una parella burgesa és la mínima anècdota que fa servir Portabella en el seu primer llargmetratge. Una obra experimental que investiga nous camins d’expressió cinematogràfica lluny de convencionalismes. [+ INFO ]

 

 
PRIMER PLA | Michael Powell i Emeric Pressburger
 

A continuació, tancarem el trimestre amb la secció Primer Pla, consagrada a un tàndem creatiu sovint massa oblidat, format per Michael Powell i Emeric Pessburger, que constitueix un dels cims del cinema clàssic britànic. Després de coincidir en diverses produccions, l’any 1941 fundaren la seva pròpia productora, The Archers, i començaren a compartir l’autoria de les seves obres, per bé que, tot simplificant-ho molt, Powell s’encarregava de la part tècnica i Pressburger, del guió.

Primer, realitzaren títols tan atractius com The Life and Death of Colonel Blimp (1943) o A Canterbury Tale (1944) i, després, alguns tan rellevants com els integrats en el cicle, entre aquests els inoblidables Black Narcissus o The Red Shoes. A poc a poc, el seu estil normatiu derivà cap a noves propostes que farien cap a l’abstracció i la desarticulació narrativa, tot donant el protagonisme a la imatge i que refermaren les seves constants temàtiques: la reflexió sobre la identitat, el confl icte cultural i les contradiccions de la realitat. Als anys cinquanta, molts dels seus projectes no es dugueren a terme i aparegueren les primeres discrepàncies, que marcarien la fi de la col·laboració.

El 1960, Powell, que era considerat caduc per la indústria, aconseguí dirigir, sense Pressburger, la seva darrera obra mestra, Peeping Tom, que fou un fracàs incomprès a causa de la tendresa amb què retratà un assassí i que avui és una de les seves obres més valorades i considerada de culte.

 

Filmoteca de la UdL
DILLUNS 15 de FEBRER, 22.00h

A Matter of Life and Death / A vida o muerte

Michael Powell i Emeric Pressburger, Regne Unit, 1946, 35mm, 104’, B/N i C, VOSE. El pilot d’un bombarder britànic té un accident durant una missió i, a partir d’aquest moment, la seva realitat es veurà assaltada per contínues aparicions celestials.

  

Filmoteca de la UdL
DILLUNS 22 de FEBRER, 19.00 i 22.00h

I Know Where I’m Going / Sé a donde voy

Michael Powell i Emeric Pressburger, Regne Unit, 1945, 35mm, 92’, B/N, VOSE. Una dona se’n va cap a unes llunyanes illes escoceses per casar-se amb el seu promès, però durant el trajecte s’enamora d’un altre home i intenta fugir precipitadament dels seus sentiments.

  

Filmoteca de la UdL
DILLUNS 1 de MARÇ, 19.00h i 22.00h

Black Narcissus / Narciso negro

Michael Powell i Emeric Pressburger, Regne Unit, 1946, 35 mm, 100’, C, VOSE. Un grup de monges anglicanes són destinades a l’Himàlaia i s’instal·len en un antic harem on l’ambient, les supersticions locals i l’amor provocaran una crisi en la seva fe.

 

Filmoteca de la UdL
DILLUNS 8 de MARÇ, 19.00h i 22.00h

The Red Shoes / Las zapatillas rojas

Michael Powell i Emeric Pressburger, Regne Unit, 1948, 35 mm, 133’, C, VOSE. Un dels cims del cinema musical, en el qual una ballarina ha d’escollir entre l’amor o el ballet i es decanta pel primer, tot i que amb
el temps se n’adona de la insatisfacció que això li ha provocat.

 

Filmoteca de la UdL
DILLUNS 15 de MARÇ, 19.00h i 22.00h

Peeping Tom / El fotògraf del pànic

Michael Powell, Regne Unit, 1960, 35 mm, 109’, C, VOSC. La darrera obra mestra de Michael Powell és una reflexió terrorífica sobre el voyeurisme i l’ofici de cineasta: un assassí se serveix de la seva càmera per dur a terme els seus crims.

 

 

AULA DE CINEMA | Donen-Kelly, Kubrick, Chaplin
 
 
Sessions matinals 10.30h per a grups organitzats
Sessions de tarda 16.00h per a públic en general
 
 
Filmoteca de la UdL
DIMECRES 13 de GENER, 16.00h

Singin’in the Rain / Cantando bajo la lluvia

Stanley Donen i Gene Kelly, Estats Units, 1952, 35 mm, 103’, C, VOSE. Títol cabdal del musical americà en què l’experiència estètica esdevé un trasbals emocional irrepetible, alhora que el relat posa de manifest el preu humà del glamur lligat al món de l’espectacle.

 

Filmoteca de la UdL
DIMECRES 3 de FEBRER, 16.00h

Paths of Glory / Senderos de gloria

Stanley Kubrick, Estats Units, 1957, 35 mm, 87’, B/N, VOSE. Al·legat antibel·licista ambientat en la Gran Guerra articulat per un dels grans mestres del cinema i amb una acurada concepció visual i narrativa destinada a mobilitzar la consciència de l’espectador.

 

Filmoteca de la UdL
DIMECRES 3 de MARÇ, 16.00h

The Kid / El chico

Charles Chaplin, Estats Units, 1921, 35 mm, 68’, B/N, VM IE. L’homenet sol i desposseït creat per Charles Chaplin no dubta a donar-ho tot per un nen abandonat. Tanmateix, la tonalitat tragicòmica del relat amaga una profunda reflexió sobre el riure com a mecanisme transformador del món.

 

 

ZOOM

 

I, per acabar, ens plau anunciar que dues localitats, Tàrrega i la Seu d’Urgell, s’uneixen al projecte de la nova Filmoteca Terres de Lleida mitjançant la secció ZOOM, que a partir d’ara aproparà part de la programació a nous públics de les nostres comarques.
 
Noches de vino tinto
José María Nunes, Catalunya, 1966, 35 mm, 98', B/N, VO

TÀRREGA: Divendres 15 de GENER, 22.30h

 

Fata Morgana
Vicente Aranda, Catalunya, 1965, 35mm, 90’, C, VOS-anglès

LA SEU D'URGELL: Dijous 21 de GENER, 22.15h

 

Nocturno 29
Pere Portabella, Catalunya, 1968, 35 mm, 90’, B/N i C, VO

LA SEU D'URGELL: Dijous 18 de FEBRER, 22.15h

 

Peeping Tom / El fotògraf del pànic

Michael Powell, Regne Unit, 1960, 35 mm, 109’, C, VOSC 

A SEU D'URGELL: Dijous 18 de MARÇ, 22.15h 

 

Entrada gratuïta

 

MÉS INFORMACIÓ

 

PROJECCIONS I VENDA D'ENTRADES

Totes les sessions (excepte secció Zoom): CAIXAFÒRUM LLEIDA, Av. Blondel, 3. 25002 · tel. 973 27 07 88.
Les 24 hores a través del ServiCaixa i en horari d’atenció al públic al mateix local de projecció.

Secció Zoom: La venda d’entrades serà en horari d’atenció al públic al mateix local de projecció.
La Seu d’Urgell: Cimenes Guiu, Av. Salòria, 55· 25700 · tel. 973 35 01 66
Tàrrega: Cinemes Majestic, Av. Catalunya, 54 · 25300 · tel. 973 31 07 31 


Aspectes organitzatius i preus

Totes les seccions (excepte Aula de Cinema): Destinades al públic en general.

Entrada general 3€.  Entrada reduïda (carnet jove, d'estudiant de la UdL, aturats i jubilats) 2€.  Abonament 10 sessions, entrada general, 25€. Abonament 10 sessions, entrada reduïda, 15€.  Els abonaments no tenen caducitat. Algunes sessions especials, degudament anunciades, seran d'entrada gratuïta i només limitada per l'aforament de la sala.

Secció Aula de Cinema: Destinada al públic en general i a grups organitzats d’ensenyament secundari, batxillerat, cicles formatius, universitaris, gent gran o altres col·lectius.
Sessions matinals (a les 10.30h) només per a grups organitzats. Sessions de tarda (a les 16h) per al públic en general i grups organitzats.
Les projeccions d'aquesta secció s'acompanyen d'una presentació i debat posterior a càrrec de Sandro Machetti (professor d'Història del cinema i altres arts audiovisuals de la UdL).

Preu grups organitzats, 1€ per persona i sessió que s'haurà d’abonar pel total del grup i mitjançant el mecanisme que s'estableixi amb l'organització.

Preu públic en general (només sessió de tarda), el mateix que la resta de seccions.
 
Més informació: www.filmotecaterresdelleida.net

Adreça de contacte grups organitzats: info@filmotecaterresdelleida.net

Venda d’entrades

Les 24 hores a través del ServiCaixa i en horari d’atenció al públic al mateix local de projecció.

Equip

Comissari: Sandro Machetti. Programadors: Antonio Romero, Oriol Bosch. Gestió i difusió: Jordi Larios. Amb la col·laboració de SCINIAA (Seminari de Cinema i Arts Audiovisuals, Universitat de Lleida).

Abreviatures

B/N: blanc i negre. C: color. I-anglès: intertítols en l’idioma que s’indica. IC: intertítols en català. IE: intertítols en castellà. S-anglès: subtítols en l’i dioma que s’indica. SC: subtítols en català. SE: subtítols en castellà. VC: versió catalana. VE: versió castellana. VM: versió muda. VMP: versió muda postsincronitzada. VO: versió original. VOS-anglès: versió original amb subtítols en l’idioma que s’indica. VOSC: versió original amb subtítols en català. VOSE: versió original amb subtítols en castellà. VOTS: versió original amb traducció simultània.


Filmoteca/Cine-ull es reserva el dret de modificar aquest programa per raons de força major.

 

[+] www.filmotecaterresdelleida.net


Organitzadors de la Filmoteca Cine-Ull de la UdL

print enrera pujar

   Darrera modificació: