Investigadores de la UdL testen l'estat de deshidratació de temporers

En el marc del projecte de recerca per mitigar el canvi climàtic HIDROPONENT

hidroponent
Els treballdors estan equipats amb sensors. FOTO: Ana Lavedán (FIF-UdL)
Coincidint amb l'inici de la campanya de recollida de la pera llimonera, investigadores del projecte Abordatge interdisciplinari per mitigar la deshidratació produïda per les onades de calor en les persones vulnerables de les terres de Lleida (HIDROPONENT) de la Universitat de Lleida (UdL) han iniciat a les Finques Roca d'En Bou de Térmens el monitoratge de l'estat deshidratació i l'estrès per calor d'una desena de temporers agrícoles.

Els treballadors estaran equipats durant quinze dies amb uns sensors no invasius, desenvolupats per hDrop Technologies, que calculen el seu estat d'hidratació en detectar la pèrdua d'aigua i electròlits, com el sodi, a partir de la suor. D'una banda, un dispositiu mesura la sudoració en temps real i un altre l'acumulada. Altres paràmetres que es recullen són el pes, la freqüència cardíaca i la tensió arterial dels temporers abans i desprès de la jornada laboral, així com la temperatura i la humitat ambiental durant les hores de feina. Tots aquests controls es duen a terme sense interrompre ni alterar les condicions de treball dels temporers.

"L'objectiu principal del treball de camp és determinar i avaluar els paràmetres fisiològics i ambientals que incideixen en l'equilibri hidroelectrolític dels temporers durant les onades de calor per poder identificar els factors de risc per a la salut associats a les altes temperatures, la qual cosa facilitarà la detecció precoç de la deshidratació i el seu abordatge (reposició de líquids i electròlits) de manera personalitzada i adaptada al context", han explicat les investigadores Judith Roca, Tània Cemeli i Anna Espart durant la presentació d'aquesta fase del projecte, que compta amb la col·laboració del propietari de les finques, Jaume Gardeñes, responsable de Fruita dolça d'Unió de Pagesos.

Roca ha afegit que els resultats que s'obtinguin es compartiran amb les administracions i ens relacionats amb la campanya fructícola. "Han de servir per dissenyar quines intervencions contra la deshidratació s'han d'implementar no només amb els temporers sinó amb qualsevol persona que treballa en condicions similars", ha dit. Les investigadores preveuen testar aquestes intervencions en la propera campanya de recollida de la fruita de Lleida.

L'estudi sobre els treballadors temporers és un dels cinc paquets de treball d'aquest projecte on hi participen investigadores i investigadors dels departaments d'Infermeria i Fisioteràpia, Enginyeria Informàtica i Disseny Digital, Ciències de l'Educació, i Filologia i Comunicació de la UdL. Finançat amb 225.990 euros en la convocatòria d'ajuts a investigacions per a la mitigació i adaptació al canvi climàtic de la Generalitat de Catalunya, pretén incidir en el problema de la deshidratació per les onades de calor provocades pel canvi climàtic en col·lectius vulnerables del territori (persones majors de 75 anys institucionalitzades en residències, temporers, i alumnat d'Educació primària) mitjançant recursos tecnològics.

MÉS INFORMACIÓ:

Web del projecte HIDROPONENT