Les amistats interètniques són insuficients per mitigar el racisme en els joves

La influència parental i de l'escola continua sent clau, segons un estudi de la UdL

Descarregar pdf
alumnat secundaria
Alumnat de secundària. FOTO: UdL

Les amistats interètniques poden reduir significativament les actituds racistes i xenòfobes entre els adolescents, però són insuficients davant els prejudicis transmesos pels pares o l'escola. Així ho posa de manifest una recerca de la Universitat de Lleida (UdL) liderada per Josep Ubalde, professor del Departament de Psicologia, Sociologia i Treball Social, publicada a la revista Social Science Research.

L'estudi conclou que tenir amics i amigues d'altres països és rellevant per reduir les actituds anti-immigrants en un context social ampli, com ara davant els inputs dels mitjans de comunicació, el veïnat, etc. però que les amistats interètniques no són prou fortes com per a contrarestar l'efecte negatiu de contextos més propers i emocionalment intensos, com la família i l'escola, que tenen una influència directa en la formació d'actituds bàsiques. 

Per combatre el racisme i la xenofòbia en els adolescents, els autors de l'estudi defensen un enfocament global que inclogui l'educació parental i les polítiques escolars. Afavorir el contacte interètnic als centres educatius, acabar amb les escoles segregades i posar en marxa projectes de centre i d'aula per eliminar els prejudicis. 

La recerca ha fet servir dades de més de 64.000 estudiants d'onze països extrets de la penúltima onada del Programa PISA (2018). Els investigadors s'han centrat en el qüestionari que inclou preguntes sobre actituds envers els immigrants així com dades sociodemogràfiques dels estudiants, i informació provinent de qüestionaris per als pares. Els països seleccionats per a l'estudi (Brasil, Xile, Croàcia, Alemanya, Hong Kong, Irlanda, Itàlia, Corea, Macau, Mèxic i Portugal) han estat tots dels què es disposaven dades d'ambdós qüestionaris.

 


MÉS INFORMACIÓ:

Article Does interethnic contact buffer against the socialization of anti-immigrant prejudice? A test on the impact of parents’, school and contextual countrywide attitudes on young people