La UdL reitera la seua defensa dels drets LGTBIQA+

S'adhereix al manifest de la Xarxa estatal d'Universitats per la Diversitat

lgtbi
Imatge d'un cartell del Centre Dolors Piera

Amb motiu avui, 28 de juny, de la commemoració del Dia per l’alliberament Lesbià, Gai, Transsexual, Bisexual i Intersexual, la Universitat de Lleida (UdL) participa d'aquest dia tot donant suport a les demandes polítiques i socials per al col·lectiu LGTBIQA+ quant a la plena igualtat -també des de i en les universitats- i contra qualsevol discriminació per raó d’orientació sexual, identitat o expressió de gènere i característiques sexuals i s'adhereix al manifest de la Xarxa estatal d'Universitats per la Diversitat (RDU), de la qual en forma part.

El desplegament progressiu de la Unitat d'Igualtat i Diversitats de la UdL té per objectiu participar activament en la construcció de polítiques universitàries interseccionals en aquest sentit. "Com a universitat tenim el deure de continuar treballant en la investigació, la docència i la transferència de coneixement en relació amb la realitat LGTBIQA+, perquè la universitat sigui un espai segur que vetlli pel reconeixement de les diversitats", afirmen des del vicerectorat de Compromís Social, Igualtat i Cooperació.

MANIFEST DE LA XARXA D'UNIVERSITATS PER LA DIVERSITAT

En el 2024 LA RUD REITERA LA SEVA DEFENSA DELS DRETS LGTBIQA+ I CONDEMNA EL GENOCIDI AL POBLE PALESTÍ

"La Xarxa d'Universitats per la Diversitat (RUD) reafirma el compromís amb la construcció d'un entorn universitari segur, inclusiu i orgullós, on totes les persones puguin desenvolupar-se plenament sense por de ser objecte de discriminació o violència.

Creiem com a universitats que l'educació és una de les eines més poderoses per a la transformació social. Tot i això, no tenim paraules noves a les del nostre manifest del 2023. Reiterem que la RUD continua preocupada per l'increment dels discursos en contra de les òptiques dels drets humans fonamentals. Reiterem que la Universitat com a institució educativa ha de continuar fomentant una capacitat crítica, reflexiva i analítica que permeti la transformació per construir una societat més habitable per a tothom.

Reiterem que la RUD no és aliena a la societat en què estem immerses. Continuem treballant perquè les universitats es constitueixin com a espais segurs i ens reivindiquem com a institucions aliades de causes socials per poder celebrar la igualtat de drets i la convivència en la diversitat. Lamentem haver de tornar cenyir-nos a aquestes paraules, però ens resulta més dur encara enfrontar aquestes realitats que, lluny de millorar, mostren més arrelament dins dels imaginaris polítics, socials i culturals. Això no obstant, considerem fonamental incloure una menció específica de condemna al genocidi palestí. La RUD vol rebutjar de manera enèrgica la relació que s’estableix entre la defensa dels drets LGTBIQA+ per justificar aquesta massacre.

Les vulneracions de drets humans són responsabilitat de tota la societat. I si no tinguessis casa a la qual tornar?, i si no poguessis caminar sense por?, i si no hi hagués ningú amb qui puguis comptar?, i si no tinguessis universitats on anar?, i si no poguessis ser tu?

Finalment, reiterem que la Xarxa d'Universitats per la Diversitat és feminista, LGTBIQA+, transincloent, despatologitzant, mestissa, inclusiva, progressista, ecologista, poliglota, antiracista, anticapacitista, antipatriarcal, segueix els principis d'equitat i justícia social. I sobretot, abraça la diversitat familiar, és visible i orgullosa".

Les universitats adherides a la RUD fins el moment son les següents: Universidade da Coruña, Universidad de Alcalá, Universitat d’Alacant, Universidad de Almería, Universitat Autònoma de Barcelona, Universidad Autónoma de Madrid, Universitat de Barcelona, Universitat Oberta de Catalunya, Universidad Carlos III de Madrid, Universidad de Cádiz, Universidad de Castilla La Mancha, Universidad Complutense de Madrid, Universidad de Córdoba, Universidad de Extremadura, Universidad Fernando Pessoa-Canarias, Universitat de Girona, Universidad de Granada, Universidad de Huelva, Universidad de Jaén, Universidad Jaume I de Castellón, Universidad de La Laguna, Universidad de La Rioja, Universidad de León, Universitat de Lleida, Universidad de Málaga, Universidad Miguel Hernández de Elche, Universidad de Oviedo, Universidad Pablo de Olavide de Sevilla, Universidad Politécnica de Cartagena, Universitat Politècnica de Catalunya, Universidad Politécnica de Madrid, Universitat Politècnica de València, Universitat Pompeu Fabra, Universidad Rey Juan Carlos, Universitat Rovira i Virgili, Universidad de Santiago de Compostela, Universidad de Sevilla, Universidad de València, Universidad de Valladolid, Universidad de Vigo, Universidad de Zaragoza