La UdL distingeix el millor alumnat 'recercador' de batxillerat i cicles formatius

Les noies han obtingut 29 dels 44 premis i mencions atorgats per la UdL

Descarregar pdf
Premis i mencions a treballs de recerca (TdR) de batxillerat i cicles formatius de grau superior de la UdL
L'alumnat premiat. FOTO: UdL
Una quarantena de joves ha rebut aquest divendres els premis i mencions pels seus treballs de recerca (TdR) de batxillerat i cicles formatius de grau superior que atorga anualment la Universitat de Lleida (UdL), en un acte a l'Auditori del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera, a Cappont. 
 
Convocats pel vicerectorat d'Estudiants i Ocupabilitat amb el suport del Consell Social de la UdL, enguany hi han concorregut 43 treballs més que en l'edició anterior, tot augmentant de 139 a 182. D'aquests, el jurat n'ha reconegut 44 amb 15 premis (8 per a noies i 7 per a nois) i 29 mencions (21 per a noies i 15 per a nois), mentre que el curs passat en va distingir 31 amb 15 premis (11 per a noies 4 per a nois) i 16 mencions (14 per a noies i 2 per a nois). Això suposa no només la consolidació d'aquests guardons amb l'augment de participants d'arreu de Catalunya, sinó també de la qualitat dels mateixos amb més mencions atorgades, explica la vicerectora d'Estudiants i Ocupabilitat de la UdL, Montse Rué.
 
La depuració d'aigües residuals urbanes amb microalgues, què se n'ha fet del 0'7%?, la depressió en adolescents, la funció de les criptomonedes en la societat, la immunoteràpia contra el càncer, la relació entre el Big Data, les xarxes neuronals i el màrqueting, o mitologia i estrelles són algunes de les temàtiques dels TdR que han aconseguit premi. Mentre que les de les mencions van des de l'eficiència energètica de la coberta vegetal d'edificis, la degradació dels materials d'envasament alimentari, el llenguatge juvenil a la sèrie Merlí, o envers el col·lectiu no binari, les addicions dels adolescents a les xarxes socials o la creació d'una novel·la gràfica per a fer visible el trastorn de pànic.   
 
Pel que fa al nombre de centres on estudia el jovent que aspirava al premi, enguany també ha estat major: un total de 74 (38 són de la demarcació de Lleida, 23 de la de Barcelona, 7 de la de Girona i sent els de Barcelona els que més han crescut, passant de 8 a 23. Els que han presentat més TdR en aquesta edició han estat el Col·legi Episcopal Mare de Déu de l'Acadèmia, amb 14, seguit de l'Institut Manuel de Montsuar, amb 10, mentre que el Joan Oró i el Canigó n'han presentat 9 cadascun. Els que han aconseguit més premis han estat el Col·legi Claver-Jesuïtes Lleida i l'INS Ramon Muntaner de Figueres, tots dos amb 2, mentre que el que ha rebut més mencions ha estat l'INS Joan Oró, amb 6. D'altra banda, l'Institut Guindàvols ha obtingut 1 premi i 3 mencions, i el Col·legi Episcopal 1 premi i 2 mencions.   
 
Les distincions s'organitzen en nou àrees temàtiques, cinc de generals: salut i nutrició; juridicoeconòmica i turisme; educació, psicologia i treball social; tecnològica; agroalimentària, veterinària i forestal; arts i humanitats; i tres d'específiques: gènere; cooperació i desenvolupament; i acció climàtica. Les que han tingut més TdR han estat salut i nutrició, amb 37, seguida d'arts i humanitats, amb 36 i la que menys cooperació i desenvolupament amb 5. El jurat ha atorgat dos premis per a cadascuna de les generals i un per a cada específica. Del total de premis, 9 s'han quedat a les comarques de Lleida, 4 han anat a les de Barcelona i 2 a les de Girona.
 
L'estudiantat guanyador obté la matrícula gratuïta de primer curs en un grau dels centres propis de la UdL, a més de 200 euros. L'alumnat que no es matriculi a la Universitat de Lleida i el que ha obtingut menció rebrà un diploma. També s'atorguen sengles premis de 200 euros al professorat que tutora els treballs i als seus respectius centres, així com a les tutores i tutors de la UdL del Projecte Itinera, que enguany han estat 3.

TdR PREMIATS
 
-Jordi Costa Gayoso: Projecte de depuració d’aigües residuals amb microalgues: tractament secundari alternatiu d’aigües residuals urbanes del municipi de Figueres mitjançant microalgues cultivades en un raceway (Institut Ramon Muntaner)
-Núria Dumanjó Andreu: Després de les flames. L'impacte del foc i la gestió en la regeneració de les suredes de l'Alt Empordà (Institut Ramon Muntaner)   
-Xènia Torrens Ferraro: La fertilització foliar i la seva influència sobre la nutrició i productivitat de la vinya (IES Escola Intermunicipal del Penedès)    
-Ariana Díaz Sancho: Mythologie et étoiles (Institut Samuel Gili i Gaya)   
-Clara Borràs Torramilans: Wilde Salomé. Salomé com a imatge artística de transgressió a partir de la versió d'Oscar Wilde (Institut Jaume Balmes)
-Eloi Civiac Preixens: Què se n'ha fet del 0'7%? (Institut La Mitjana)
-Míriam Aguayo Cruz: Realitat o només un ideal? Síndrome de Down i la igualtat d'oportunitats a l'aula de primària (Institut Torrevicens)  
-Biel Vidal Torres: Tot el que callem, una aproximació psicosocial al fenomen de la depressió adolescent (Col·legi Claver)
-Helena Carme Pubill Quintillà: Del gris al violeta (Institut Guindàvols)
-Júlia López Tuset: L'efecte halo: per què la gent jutja un llibre per la seva portada? (Padre Damián Sagrados Corazones)   
-Eudald Roca Alsinet: Estudi de la funció de les criptomonedes en la societat (Col·legi Claver)
-Biel  Munné Argelich: Building of a myoelectric prosthesis (Col·legi Episcopal-Mare de Déu de l'Acadèmia)   
-Judith Paniagua Corral:La immunoteràpia contra el càncer (Institut Terres de Ponent)
-Marc Vergés Santiago: Big Data, Xarxes Neuronals i Màrqueting: la clau de l'èxit? (Escola Pia Santa Anna Mataró)   
-Pol Trindade Masamunt: Estudi d’eficiència energètica del Col·legi Maristes Montserrat de Lleida (Maristes Montserrat)

Continguts relacionats

Galeria fotogràfica de l'acte de lliurament dels Premis i mencions a treballs de recerca de batxillerat i cicles formatius de grau superior 2022