Josep Vallverdú recull la medalla d'honor de la Xarxa Vives d'Universitats

L'escriptor es referma en el seu compromís en defensa de la llengua catalana

medalla Vallverdú_Andreu Puig
Josep Vallverdú rebent la medalla. Foto: Andreu Puig

L'endemà de complir 101 anys, l'escriptor Josep Vallverdú i Aixalà  (Lleida, 1923) ha recollit aquest dimecres la medalla d'honor de la Xarxa Vives d'Universitats (XVU) en un acte a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), que actualment presideix la XVU. La Universitat de Lleida (UdL), de la qual Vallverdú n'és doctor honoris causa, l'havia proposat per a aquest guardó, la màxima distinció que atorguen les 22 universitats de la Xarxa en reconeixement a la trajectòria professional, el compromís amb la ciència, la cultura i la societat de les persones que la reben.

Vallverdú, que s'ha congratulat de celebrar "l'anyada i la medalla alhora", ha afirmat que mai és tard per rebre un guardó. L'escriptor ha repassat la seua trajectòria professional des dels inicis, "durant una fosca postguerra i un ambient repressor" i s'ha refermat en el seu compromís en defensa de la llengua catalana, "una tasca d'exigència creixent". El doctor en Filologia Catalana i professor de la UdL, Miquel Pueyo, ha estat l'encarregat de pronunciar la laudatio. Pueyo, ha glossat la llarga trajectòria literària de Vallverdú, autor de més de dos-centes obres publicades, tot destacant que "l’amor, l’amistat, el valor i la capacitat de superació o la no violència són alguns dels valors universals que habiten en la seua obra".

Juntament amb Vallverdú han rebut la medalla d'honor de la XVU la lingüista, Gemma Rigau (Banyoles 1948), i el sociòleg, Rafael Castelló (Carcaixent 1964). El rector de la UdL, Jaume Puy, i el vicerector de Cultura i Extensió Universitària, Joan Busqueta, han assistit a la cerimònia de lliurament, presidida pel rector de la UPC, Daniel Crespo Artiaga, en presència del el conseller de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya, Joaquim Nadal i Farreras.