Gimcana en dos escoles per conscienciar sobre el consum responsable d'aigua
L'activitat educativa s'emmarca en els projectes Hidroponent i CO+Responsabilitat de la UdL
Descarregar pdfSón deu els enigmes que 25 alumnes de 3r d'ESO de l'Institut Escola Torre Queralt del Secà de Sant Pere, i 48 de 6è de Primària de l'Escola Mare de Déu del Carme d'Alcoletge, hauran de resoldre en una hora per saber-ne més sobre el consum responsable de l'aigua. Mitjançant codis QR, repartits en un recorregut de més d'1,5 quilòmetres, l'alumnat haurà de superar diferents proves relacionades amb la gestió sostenible d'aquest recurs natural que, prèviament, han treballat a l'aula.
Les proves, que s'han contextualitzat en l'entorn del barri i del poble, conformen la Gimcana digital educativa dels projectes de recerca CO+RESPONSABILITAT i HIDROPONENT de la Universitat de Lleida (UdL), destinats a fomentar la sostenibilitat, la salut i la participació comunitària. Així, la desena de reptes incorporen elements del patrimoni i la cultura local (piscines, pous, antics rentadors, places...), tot combinant educació ambiental i descoberta de l'entorn. El seu objectiu: ransformar els aprenentatges sobre la importància de la hidratació en una experiència lúdica i educativa, expliquen les organitzadores. "Aquesta iniciativa no només fomenta la consciència ambiental, sinó que també potencia habilitats clau com ara la col·laboració, la resolució de problemes, el pensament crític i la creativitat", afegeixen.
La gimcana es durà a terme dos dies diferents. Dilluns, 17 de febrer, al Secà de Sant Pere i, dimarts 18, a Alcoletge. Els infants i joves participants es distribuiran en equips de quatre membres acompanyats per docents dels seus respectius centres, de la UdL i alumnat de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social (FEPTS). El seu disseny ha anat a càrrec de professorat dels dos centres educatius i de la UdL que han treballat en les estratègies pedagògiques per construir coneixements i dissenyar els reptes adaptats al context local.
Finalitzada la gimcana, alumnat professorat i estudiantat de la FEPTS avaluaran l'impacte que l'activitat ha tingut en els joves i els infants. Aquest recurs digital estarà disponible per tal que centres educatius o altres entitats interessades en puguin fer ús a partir de dispositius mòbils amb accés a internet.