El sistema defensiu, objectiu de la campanya a Gebut

Les excavacions, que arrenquen aquest dilluns, acabaran el 20 de juliol

Gebut24
El primer matí, sota cobert / Foto: GIP-UdL

El sistema defensiu del jaciment de Gebut (800-200 aC), al terme municipal de Soses, és un dels objectius de la campanya arqueològica d'aquest estiu. Una vintena de persones, entre estudiantat i membres del Grup d'Investigació Prehistòrica (ARQHISTEC-GIP) de la Universitat de Lleida (UdL), participen als treballs que han arrencat aquest dilluns i continuaran fins el proper 20 de juliol en el marc del curs teoricopràctic d'Arqueologia Ibèrica de la Universitat d'estiu. La pluja ha retardat fins a la tarda l'inici de les excavacions. Al matí, la sessió s'ha centrat en el registre i la identificació de materials d'anteriors campanyes.

Aquest treball de laboratori és una de les parts que cobreix el curs. La major part de les hores, però, es desenvolupen sobre el terreny. La vuitena campanya arqueològica en aquest oppidum (poblat fortificat en alt) incidirà en "el sistema defensiu al nord-oest del jaciment, on l'any passat va començar l'excavació d'una torre quadrangular de la primera edat del ferro (segle VII abans de Crist) que havia patit un incendi i que es continuarà aquest any", explica la catedràtica de Prehistòria de la UdL, Natàlia Alonso.

L'equip també treballarà a l'interior del poblat, "en dos àmbits corresponents a zones de producció, dedicats possiblement a l'elaboració i emmagatzematge de vi, així com a la cisterna i a l'obertura en extensió per descobrir els murs de les cases del barri nord del tossal on es troba el jaciment", afegeix Alonso.

Organitzat pel grup de recerca ARQHISTEC-GIP, en col·laboració amb l'Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya (CLT009-22-000057), l'Ajuntament de Soses i l'empresa Iltirta Arquelogia, el curs permet a l'alumnat introduir-se al conjunt de tasques que comporta la recerca arqueològica sobre el terreny.

En aquesta ocasió, l'estudiantat prové de les universitats de Lleida, Barcelona, Saragossa, Complutense de Madrid, Externado (Colòmbia) i la Universitat Nacional de Tucumán (Argentina). Al jaciment aprenen excavació pràctica i totes les tasques del registre arqueològic: fitxes documentals, planimetria, rentat de terres per flotació o columna, i tria i classificació de les mostres aparegudes.

Per les tardes, també realitzen sessions teòriques relacionades amb la metodologia arqueològica i amb la problemàtica de la primera edat del ferro i el procés d'iberització en l'àrea ilergeta i el nord-est de la península Ibèrica i faran visites per descobrir el patrimoni cultural i natural de la zona.