El ball de bastonets de Lleida, protagonista d'una exposició a la UdL

Mostra els vestuaris dels grups de dansaires des de meitat del segle XX fins a l'actualitat

expobastoners2
Alguns dels vestuaris de les colles bastoneres que s'exposen. FOTO: Premsa UdL

El ball de bastonets, com s'anomenava històricament a Lleida el ball de bastons, és el protagonista d'una exposició a la Universitat de Lleida (UdL). Organitzada per la Colla Bastonera del Pla de l'Aigua, es pot veure als passadissos dels claustres del Rectorat i la Biblioteca de Lletres fins al proper 5 d'octubre, dia de la Trobada Nacional de Ball de Bastons Catalunya que, per primer cop, tindrà lloc a la capital del Segrià.

A l'exposició, que ens apropa als orígens i la història del ball tradicional que més temps s'ha mantingut en actiu a la festa major de la ciutat des que se'n tenen notícies -a inicis del segle XVIII-, s'hi mostren fotografies cedides per l'Arxiu audiovisual de l'Institut d'Estudis Ilerdencs de mitjans del segle passat, quan el dansaven nens acollits en institucions d'asil.

També es poden descobrir els bastons, els vestuaris i els complements originals dels grups de dansaires que ha vist Lleida des dels anys 40 fins a l'actualitat. Són el dels infants de la Casa de la Maternitat, el del Centre Cultural Lleidatà de Dansaires -recuperardor de la dansa al 1992-, el dels Garrotaires de la UdL -primers universitaris de Catalunya amb colla-, i els de la Colla Bastonera del Pla de l'Aigua -el blanc i el verd de de gala.  Aquesta colla, integrada majoritàriament per alumnat i exalumnat de la UdL, celebra enguany el seu quinzè aniversari, fent de Lleida la capital bastonera del país, explica Xavier Ramon Molins, president de l'Associació Cultural Bastonera del Pla de l'Aigua.

La mostra es completa amb panells explicatius sobre la història, la vestimenta i músiques del ball arreu del Principat cedits per la Coordinadora de Ball de Bastons de Catalunya. Mentre que a la Biblioteca de Lletres es pot trobar una selecció de publicacions sobre el ball de bastons a Lleida, tant per a públic adult com per a infants.