El CAEM restitueix a Zurbarán l'autoria de 'Santa Agnès'

Dotze anys després que l'obra s'atribuís al Mestre de San Hermenegildo

Descarregar pdf
santa agnès
Santa Agnès. FOTO: Marta Raïch (CAEM-UdL)
Després de dos anys d'estudi, els investigadors del Centre d’Art d’Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida (UdL) Jésica Martí Egea i Ximo Company Climent, han confirmat "la indiscutible autoria" de Francisco de Zurbarán (1598-1664) de Santa Agnès. Aquesta obra, que durant un segle i mig va ser qualificada per nombrosos historiadors de l'art com "una de les santes més belles realitzades per Zurbarán", va ser atribuïda al Mestre de San Hermenegildo al 2010 i venuda com a tal al 2012, tot i no haver-se estudiat en directe.
 
Procedent de la col·lecció del Duc de Béjar, el quadre va ser adquirit al 1957 pel Baró H. H. Thyssen-Bornemisza, fins que al 1984 va ser venuda a un col·leccionista. A partir d’aquí va passar per diverses mans, sempre com a peça de Francisco de Zurbarán. Al 2010 la seua autoria va ser qüestionada, atribuint-se "de forma escassament convincent" al Mestre de San Hermenegildo, un mestre anònim menor del qual solament es coneix una obra de mà segura, el retaule de Sant Hermenegild de Sevilla, de menys qualitat artística que aquesta Santa Agnès, expliquen des del CAEM.
 
Després de ser adquirida per l'actual propietari, l'obra va arribar al CAEM al 2020 on ha estat analitzada pels seus experts durant dos anys. La investigació, que ha comptat amb l'assessorament d'especialistes externs, ha inclòs diverses anàlisis multibanda i químiques per confirmar l'autoria de Zurbarán. "Segurament estem davant d'una de les poques obres que ha estat realitzada completament per seua ma", afegeixen els investigadors. Es tracta d'un oli sobre llenç de 140'7 x 105'6 centímetres on hi apareix representada Santa Agnès amb un xai als braços, el seu atribut més distintiu. Fou pintat al 1635, probablement a Sevilla.

El resultat de la investigació acaba de publicar-se en versió bilingüe espanyol-anglès a la col·lecció "Estudis Monogràfics de Pintura" de La Impremta C. G. i CAEM-Universitat de Lleida. Francisco de Zurbarán - Santa Inés, de Jésica Martí i Ximo Company, analitza en 168 pàgines l'obra en detall, amb macrofotografies d'alta resolució que reflecteixen la tècnica emprada per Zurbaran. Inclou una comparació amb d'altres obres del mestre extremeny, i l'explicació de les tècniques analítiques aplicades a l'obra.