Alumni UdL lliura el Premi Alfons de Borja 2024 a César Sanz

L'ARN missatger per desenvolupar fàrmacs centra la seua conferència

premi alumni24
El lliurament s'ha fet al Saló Víctor Siurana / Foto: UdL

El vicepresident d'Afers Mèdics a Europa, Orient Mitjà, Austràlia i Canadà (EMAC) de la companyia farmacèutica Moderna, César Sanz Rodríguez, ha recollit aquest dimarts el Premi Alfons de Borja 2024 que atorga l'Associació d'Antics Alumnes de la Universitat de Lleida - Alumni UdL. En una conferència titulada El "software de la vida" – cómo transformar el desarrollo de medicamentos, aquest doctor en Biologia Cel·lular per la UdL ha parlat de les potencialitats de l'àcid ribonucleic missatger (ARNm) per desenvolupar nous fàrmacs i vacunes, com la que van crear per a la COVID-19.

Moderna porta 10 anys treballant amb aquesta tècnica. Sanz ha explicat com l'ARNm, una molècula d'informació que codifica proteïnes, no es pot utilitzar directament i s'ha de formular en nanopartícules lipídiques, de greix. Actualment la companyia està desenvolupant possibles medicaments d'ARNm que, segons l'empresa, podrien ajudar les persones amb càncer o malalties metabòliques. Un dels seus projectes és aconseguir un tractament neoantigènic individualitzat, és a dir, una vacuna contra el càncer personalitzada.

La cerimònia de lliurament ha tingut lloc al Saló Víctor Siurana, a l'edifici del Rectorat. El premi Alfons de Borja - patrocinat per la Universitat de Lleida, Segre i Banco Santander- consisteix en l'escultura El coneixement, creada expressament per l'artista argentí establert a Lleida, Miguel Ángel González i una aquarel·la que Joaquín Ureña ha pintat en directe durant l'acte. Enguany compleix la seua tretzena edició.

Sanz, natural de Barbastre, també ha recordat tot el que va aprendre a la Facultat de Medicina de la UdL, com ara "la curiositat per explorar coses noves i el fet de pensar sempre en els pacients presents i futurs".