4 de març de 2008
Descarregar pdfUn estudi evidencia la insuficient participació dels pares i mares d'alumnes a les AMPA
Un estudi del professor de Sociologia de la UdL,
Jordi Garreta, posa
de manifest la baixa participació dels pares i mares d'alumnes en les associacions de mares i pares
d'alumnes arreu de l'Estat espanyol. "La participació de les famílies a l'escola: les associacions
de mares i pares d'alumnes a Espanya" s'ha presentat avui a Madrid a la seu del Consell Escolar
d'Estat i ha comptat amb la participació de la seua presidenta, Carmen Maestro, així com de
representants del ministeri d'Educació i Ciència i de la Confederació Espanyola d'Associacions de
Pares d'Alumnes.
L'estudi, que s'ha fet a partir de 594 entrevistes a membres de
les AMPA de tot l'Estat espanyol menys del País Basc, Múrcia i Ceuta i Melilla, evidencia la poca
participació dels pares i mares d'alumnes en aquestes associacions. De fet, tot i que les famílies
inscrites arriben gairebé al 60% (57,5), només un 32% participen en les activitats organitzades per
les AMPA i no arriba al 20% (18,3) les que assisteixen a les reunions que es convoquen. Tot i així,
Garreta precisa que aquesta participació no és homogènia, ja que es més elevada a infantil i
primària que a secundària.
Tot i que les famílies inscrites arriben gairebé al 60% (57,5), només un 32% participen
en les activitats organitzades per les AMPA i no arriba al 20% (18,3) les que assisteixen a les
reunions que es convoquen
|
Segons Jordi Garreta els principals reptes als quals han de fer front els moviments de famílies són potenciar la participació, especialment incorporant les famílies d'origen immigrant, definir objectius comuns i prioritaris, i influir en la política educativa. Com? Doncs, millorant la sensibilització respecte a la necessitat de participar en les associacions, formar les famílies i també el professorat en l'objectiu comú de millorar l'educació dels alumnes, i recuperant la reivindicació de qualitat, gratuïtat i laicitat per a l'esenyament públic, sense oblidar la necessària gestió de serveis.
Presentació de l'estudi de Jordi Garreta a la seu del Consell Escolar d'Estat a Madrid (Foto: CEAPA) |
MÉS
INFORMACIÓ
La participació de les famílies a l'escola: les associacions de mares i pares d'alumnes a Espanya. JORDI GARRETA
Confederació Espanyola d'Associacions de Pares d'Alumnes