Teatre en Acció: Llenguatge Escènic i Pedagogia Teatral
Lleida, de l'1 al 5 de juliol de 2024 (3 ECTS reconeguts per la UdL)
El teatre és una excel·lent eina transversal de caire pedagògic i un interessant recurs multidisciplinari que permet desenvolupar i potenciar la capacitat creativa, expressiva, crítica i comunicativa.
El curs es planteja com un viatge pels estils i les estètiques teatrals més significatius del segle XX i XXI, que han generat models creatius (dramatúrgies textuals i no textuals) de gran inspiració. Hi aprendrem a identificar, conèixer i treballar els signes teatrals de dins i fora de l'actor a través d'un ampli desplegament de recursos pedagògics i de dinàmiques pràctiques aplicades al joc escènic, fins a petites posades en escena que generin reflexió, estratègies pedagògiques i debat.
Aquesta proposta de curs combinarà simultàniament el bloc teòric amb dinàmiques pràctiques actives i participatives.
Curs adreçat a mestres, professorat de secundària i batxillerat, estudiants d'humanitats, d'educació i d'INEF, al sector professional de les arts escèniques, educadors i treballadors socials, pedagogs, psicopedagogs i psicòlegs, professionals de servei d'atenció a la ciutadania i a qualsevol persona interessada en el tema.
Observacions: Cal que els participants portin roba còmoda perquè totes les sessions tenen una part rellevant de caire pràctic. El professor facilitarà els múltiples materials de treball que s'utilitzaran.
Llengua d'impartició: Català
Coordinació: Anna Soldevila Benet (Departament de Ciències de l'Educació de la UdL)
Equip docent: Ferran Farré Aguilà (Aula de Teatre de Mataró, Arsènic Granollers Espai de Creació i Projecte Sambori -assessorament en arts escèniques-)
Durada: | a) 30 hores |
b) 75 hores (30 de presencials + 45 de treball autònom del'alumnat).Versió reconeguda amb 3 ECTS per la UdL |
Espai: Campus de Cappont de la Universitat de Lleida
Preu: 55,38 € estudiants, PAS i PDI UdL / 135,00 € la resta
PROGRAMA | |
Dilluns 1 | |
Bases del llenguatge escènic i de la pedagogia teatral | |
Ferran Farré | |
09.00-11.00 h | El llenguatge escènic i els signes teatrals. El projecte d'escenificació. |
Mapa d'influències pedagògiques d'avantguarda (mestres, referents, escoles i corrents escèniques). | |
Viatge visual pels estils i les estètiques teatrals textuals i no textuals dels segles XX i XXI (I): panoràmica internacional. | |
11.30-13.30 h | Dinàmica 1: Joc escènic i dinàmiques de desinhibició teatral. |
Ferran Farré | |
16.00-18.30 h | Dinàmica 2: El fons poètic comú. |
Condicionants d'espai, temps i energia (pes i flux). | |
Consciència d'espai, neutralitat i silenci: desplaçaments, trobades focus, geometries i espais-tipus. Els estats del cos. | |
El punt fix individual i col·lectiu (bambús). | |
Dimarts 2 | |
Teatre del gest | |
Ferran Farré | |
09.00-11.00 h | El fons poètic comú. Les qualitats de moviment i els dinamo-ritmes. |
Els centres expressius i els estats del cos (gammes seqüenciades). | |
Viatge visual pels estils i estètiques teatrals textuals dels segles XX i XXI (II): dramatúrgies físiques i no textuals (panoràmica nacional). | |
11.30-13.30 h | Dinàmica 3: Mim d'acció, anàlisi del moviment, partitures d'accions físiques i mimodinàmiques. |
Els quadres plàstics / escènics (pintura i fotografia). | |
Ferran Farré | |
16.00-18.30 h | Dinàmica 4: Les bandes mimades (storytellers, figuracions mimades, plans, angles i recursos narratius a escena, atmosferes, geometries i mimatges) |
Dimecres 3 | |
Teatre de text | |
Ferran Farré | |
09.00-11.00 h | Els territoris dramàtics: tragèdia, drama, comèdia i farsa |
Línia d'acció bàsica. Text i pretext: què escriure? Estratègies creatives. | |
Viatge visual pels estils i estètiques teatrals textuals dels segles XX i XXI (III): dramatúrgies textuals (teatre immersiu, microteatre i teatre inclusiu). | |
11.30-13.30 h | Dinàmica 5: Dinàmiques d'estatus. Construcció de personatges. |
Univers de les emocions a escena: positives, negatives i ambivalents. | |
La gamma seqüenciada. | |
Ferran Farré | |
16.00-18.30 h | Dinàmica 6: ‘Duels & Duets'. Metodologia d'escolta-acció aplicat a combats escènics amb textos breus entre protagonista i antagonista. |
La seqüència mínima de situació (SMS) i la línia de pensament | |
El moviment del Cor de tragèdia (heroi, corifeu i semicors) i l'equilibri de l'espai. Els cinc conflictes tràgics. | |
Dijous 4 | |
Teatre d'objectes | |
Ferran Farré | |
09.00-11.00 h | Viatge visual pels estils i les estètiques teatrals espacials dels segles XX i XXI (IV): propostes multidisciplinàries. Espai escènic i escenografia (matèries, objectes, titelles i materials escènics). |
11.30-13.30 h | Dinàmica 7: L'objecte poètic i la poètica de l'acció. Les actituds. Teatre d'objectes. |
La cambra de la infantesa i el text intimista. | |
Ferran Farré | |
16.00-18.30 h | Dinàmica-mostra 8: Univers de la màscara: neutra, larvària i de comèdia. |
Màscara-cos: imitació i paròdia. Arquetips. | |
Divendres 5 | |
Teatre de la imatge | |
Ferran Farré | |
09.00-11.00 h | Recursos d'expressió i comunicació (verbal i no verbal). |
Viatge visual pels estils i les estètiques teatrals espacials dels segles XX i XXI (V): projectes transmèdia (arts escèniques i tecnologia) i projectes europeus. | |
11.30-13.30 h | Dinàmica 9: Teatre-fòrum. |
Pedagogia teatral: presentació d'eines, recursos i fons bibliogràfics (textos de Teatre Jove, festivals, programes de mà...) | |
Anàlisi, reflexió i revisió de les bases dels projectes d'escenificació. |