Aprofitant la Ia en els Estudis: Eines, Mètodes i Ètica en l’Aprenentatge
Curs en línia, del 14 al 24 de juliol de 2025 (3 ECTS reconeguts per la UdL)
La intel·ligència artificial (IA) està remodelant els fonaments de l'aprenentatge i l'educació per oferir oportunitats immenses a l'hora de millorar l'eficiència, la creativitat i l'accés al coneixement. Tanmateix, el seu ús exigeix una reflexió profunda sobre les implicacions ètiques que pot comportar, com ara la fiabilitat dels resultats, els biaixos inherents als models d'IA i el possible impacte en la integritat acadèmica. Aquest curs proporciona l'oportunitat de dominar aquestes eines tan potents amb una mentalitat crítica, responsable i alineada amb els valors educatius essencials.
L'objectiu principal és formar els participants no només en les competències tècniques per integrar la IA en tasques acadèmiques com la cerca d'informació, la redacció i la planificació, sinó també en la capacitat de valorar les conseqüències ètiques d'aquest ús. Amb un enfocament que combina teoria i pràctica, l'estudiantat aprendrà a utilitzar la IA amb criteris de transparència i justícia, i a evitar pràctiques com el plagi o l'ús descontextualitzat i acrític de les eines digitals. Es farà èmfasi en la necessitat de mantenir una actitud crítica davant dels resultats generats per la IA i en la capacitat d'analitzar-los a partir de criteris d'originalitat, fiabilitat i equitat.
Aquesta formació també fomenta l'autonomia dels estudiants mitjançant tècniques que permeten l'aprenentatge autònom i la seva integració a la IA de manera efectiva i responsable en el seu procés d'aprenentatge. Els participants reflexionaran sobre les responsabilitats socials i educatives associades a l'ús d'aquests sistemes tecnològics, i desenvoluparan estratègies per aprofitar les eines d'IA sense comprometre l'ètica ni la qualitat dels seus treballs.
En un context en què l'estudiantat arriba a la universitat amb una alfabetització en IA encara poc consolidada, aquest curs és una via per garantir-los que no només utilitzin les eines que la tecnologia digital els ofereix, sinó que ho facin de manera crítica, informada i responsable per preparar-se per afrontar els reptes del futur.
Llengua d'impartició: Català
Coordinació: Arnau Erta Majó (Departament de Filologia i Comunicació de la UdL)
Equip docent: Alícia Borrego Tarragó (UdL) i Arnau Erta Majó (UdL)
Durada: | a) 30 hores |
b) 75 hores (30 de guiades per l'equip docent + 45 de treball autònom de l'alumnat). Versió reconeguda amb 3 ECTS per la UdL |
Preu: 55,38 € estudiants, PTGAS i PDI de la UdL / 135,00 € la resta
MODALITAT
Curs en línia que es farà a través del Campus Virtual de la Universitat de Lleida i que se seguirà de manera asincrònica amb tasques diàries per permetre que l'alumnat pugui consultar de manera autònoma els materials i els recursos per a les tasques previstes, sense horaris de connexió específics. Alhora, el professorat habilitarà l'eina Fòrum del Campus Virtual perquè sigui un espai que permeti a l'estudiantat compartir i reflexionar sobre diverses qüestions. El professorat es compromet a consultar contínuament la missatgeria del Campus Virtual per resoldre dubtes individuals de l'alumnat de manera ràpida.
METODOLOGIA
Es duu a terme una avaluació continuada en què es valoren les següents activitats i evidències:
1. Estructura i desenvolupament d'una redacció acadèmica amb bibliografia citada.
2. Revisió i millora d'un text acadèmic creat prèviament.
3. Aportacions al debat sobre l'educació, l'ètica i el pensament crític en l'era de la IA.
L'avaluació consistirà a lliurar, de manera individual, les evidències de les tasques anteriorment descrites en dos canals del Campus Virtual:
a. Espai “Activitats”, de forma privada.
b. Espai “Fòrum”, de forma conjunta, per posar en comú dubtes, intercanviar coneixements i així constituir una comunitat d'aprenentatge.
Es requereix tenir un compte gratuït o de pagament a ChatGPT, Microsoft Copilot, Google Gemini, DeepSeek o Grok.
PROGRAMA | |
Dilluns 14 | |
Definició i introducció a la IA com a eina d'aprenentatge. | |
Dimarts 15 | |
Com comunicar-nos amb la IA. | |
Dimecres 16 | |
Estratègies per a la generació i el refinament d'idees amb IA. | |
Dijous 17 | |
Optimització del procés de recerca d'informació amb IA. | |
Divendres 18 | |
Redacció assistida per IA. | |
Dilluns 21 | |
Revisió i refinament de treballs acadèmics amb IA. | |
Dimarts 22 | |
Creació de continguts multimodals amb IA. | |
Dimecres 23 | |
Ètica i impacte de la IA en la pràctica acadèmica. | |
Dijous 24 | |
Pensament crític i humanització de l'educació en un món amb IA. |
|