Txetxènia. Trenquem el silenciCampanya: Txetxènia, trenquem el silenci

Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera
Campus de Cappont
C/ Jaume II, 67

El proper dilluns 6 de novembre a les 19:30h del vespre tindrà lloc al Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera de la UdL la inauguració de la campanya de denúncia sobre el conflicte de Txetxènia organitzada per la Lliga dels Drets dels Pobles. A través d’una exposició fotogràfica, d’un documental i d’una conferència a càrrec del professor Carlos Taibo, es farà un recorregut per la dura situació que pateix la població txetxena, víctima d’un conflicte silenciat.

A la inauguració de la campanya hi són convidats el Director de l’Agència Catalana de Cooperació, el Sr. Àlex Masllorens; del regidor de Drets Civils, Cooperació i Immigració de l'Ajuntament de Lleida, el Sr. Francesc Xavier Aluja Farré; de la presidenta de la Lliga dels Drets dels Pobles, la Sra. Rita Huybens. Seguidament de l’acte inaugural podrà veure’s el documental “Testimonis de la guerra de Txetxènia”, del periodista Ricardo Ortega.

Posteriorment, el dia 23 de novembre a les 19:30h es realitzarà la conferència: “Claus per entendre un conflicte silenciat: El poble de Txetxènia”, a càrrec del professor de Ciències Polítiques de la Universitat Autònoma de Madrid (UAM) Carlos Taibo, al mateix Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera de la Universitat de Lleida.

El conflicte de Txetxènia està actiu, tot i que se’n parla poc. El procés de “normalització” de la vida política que el president rus, Vladimir Putin, va endegar el 2001 a aquesta república caucàsica i que es va donar per finalitzat amb les eleccions parlamentàries del passat mes de novembre, no ha fet més que eclipsar un conflicte que dura des de fa 11 anys. Es calcula que des del 1994 entre una quarta i una cinquena part de la població que hi havia a Txetxènia abans de la guerra ha mort. Avui la guerra a Txetxènia segueix provocant morts, refugiats, desplaçats i víctimes de tortures i violacions dels drets humans cada dia.

El control dels mitjans de comunicació russos per part del Kremlin, la política de portes tancades als periodistes, que tenen prohibit accés lliure a la zona del conflicte, la absoluta manca de llibertat d’expressió que ha acabat amb l’assassinat de destacats periodistes crítics amb la situació txetxena, com Anna Politkovskaia, i la guerra declarada a les ONG amb la recent aprovació d’una llei que permet controlar i limitar la seva actuació a Rússia, fan que obtenir una informació alternativa a l’oficial sobre el que està passant a Txetxènia, sigui cada vegada més difícil.

Per realitzar la campanya, la Lliga dels Drets dels Pobles, entitat de Sabadell amb prop de 30 anys amb experiència en el món de la cooperació al desenvolupament i la sensibilització, compta amb la col·laboració de la Universitat de Lleida i de la Coordinadora de ONGs de la ciutat. L’objectiu de la campanya és trencar el silenci sobre el conflicte i denunciar la passivitat internacional davant de les constants violacions de drets humans a Txetxènia.

Txetxènia. Trenquem el silenci

L’exposició es podrà veure al Centre de Cultures Transfronterer de la Universitat de Lleida del 6 de novembre al 4 de desembre.

fletxa-grisOrgantiza

Lliga dels Drets dels Pobles

fletxa-gris
Amb el suport de

fletxa-grisCol·labora

fletxa-grisMés informació

Txetxènia. Trenquem el silenci. Revista1948REVISTA 1948

La Federació Catalana d'ONG pels Drets Humans i la Lliga dels Drets dels Pobles, han fet conjuntament un monogràfic sobre Txetxènia en el què es repassen les principals claus per entendre el conflicte.

Lliga dels Drets dels Pobles
www.txetxenia.org