Tres estats per a una llengua

L'occità i les relacions amb el català, la pervivència en el temps i les dinàmiques polítiques

Tres estats per a una llengua

Lleida, 25, 26 i 27 d'octubre de 2006
Universitat de Lleida
Sala de Juntes de la 3a planta (Edifici del Rectorat)

Plaça de Víctor Siurana, 1

Aquest col·loqui és concebut com la continuïtat de les jornades que es van celebrar a la Nucia el gener de 2005, organitzades per la Universitat d’Alacant i la Universitat de Lleida. Tant com en aquelles jornades, en aquestes el tema a tractar són les relacions transpirinenques en un doble sentit: analitzar les que van existir i actualitzar o avançar en les que hi ha o hi pot haver en un futur.

La Càtedra d’Estudis Occitans de la Universitat de Lleida, amb el suport de la Secretaria de Política Lingüística, treballa en ambdós sentits; la seua raó de ser és sostindre les activitats d’àmbit universitari que donen un sentit humanístic o cultural als lligams entre nord i sud en aquest espai occitanocatalà, en especial tot allò que es mou prenent les relacions lingüístiques entre occità i català com a eix vertebrador.

En aquest col·loqui, les aportacions es mouen a través de tres àmbits: les relacions entre occità i català des del període constitutiu d’ambdues llengües, amb la imbricació en què viuen en època medieval; (les formes de) la pervivència de l’occità d’ençà del trencament d’aquella imbricació; i la situació que imposa la dinàmica actual dels estats sobre les condicions d’existència de l’occità.

Entenem que la universitat catalana, la Universitat de Lleida en particular, i més concretament la Càtedra d’Estudis Occitans, poden aportar, en aquest context, la pròpia referència en termes sociolingüístics i, doncs, contribuir a entedre la situació occitana i les possibilitats que obre, i no se’ns escapa tampoc que, tant com la comprensió del cas català pot ajudar a interpretar els fets occitans, el coneixement de l’àmbit lingüístic i sociolingüístic occità és indefugible en l’estudi de l’àmbit català.

D’altra banda, aquest col·loqui ve a reforçar la col·laboració entre la Universitat de Lleida i la Universitat d’Alacant en un àmbit ampli que comprèn, dins seu, una part important dels components definidors del domini geolingüístic i sociolingüístic català, i vol estendre aquella col·laboració a altres universitats catalanes i occitanes.

Dimecres 25

16 h Presentació, amb Jusèp Loís Sans, Conselh Generau d’Aran.
17 h Miquel Pueyo, Universitat de Lleida: L’occità a Catalunya en el nou marc estatutari.
18 h Jordi de Bolòs, Universitat de Lleida: El procès d’ocupació del territori al sud dels Pirineus.

Dijous 26

10 h Enric Guinot, Universitat de València: Relacions socials en l’àmbit occitanocatalà: migracions transpirinenques d’ençà de l’Edat Mitjana.
11 h Gabriel Ensenyat, Universitat de les Illes Balears: Relacions socials medievals en l’àmbit occitanocatalà: els elements institucionals comuns.
12 h Discussió.
16 h Patrici Pojada, Universitat de Tolosa-Miralh: Relacions transpirinenques a l’època moderna.
17 h Aitor Carrera, Universitat de Lleida: L’occità entre dos estats. Del Comenge a la Vall d’Aran.
18 h David Grosclaude, Institut d’Estudis Occitans: Iniciatives per a la premsa en occità.
19 h Discussió.
19.30h Claustre (Edifici del Rectorat). Concert del grup aranès Bramatopin (música folk i de creació, en occità).

Divendres 27

9 h Felip Biu, Universitat de Pau: Iniciatives per a la llengua occitana en l’ensenyament.
10 h Robèrt Labòrda, Calandreta d’Auloron: L’experiència a Calandreta.
11 h Jean-Yves Casanòva, Universitat de Pau: Panorama de la literatura occitana actual.
12 h Discussió.
16 h Cecilio Lapresta, Universitat de Lleida: L’experiència aranesa: identitat i llengua.
17 h Dario Anghilante, Chambra d’Òc: L’experiència a l’estat italià.
18 h Xavier Lamuela, Universitat de Girona: Català i occità: un diasistema, dues llengües.
20 h Cloenda.

Totes les sessions es duran a terme a la Sala de Juntes, 3a planta, Edifici del Rectorat, Universitat de Lleida (Plaça de Víctor Siurana, 1).
Les ponències seran pronunciades en català o en occità segons la procedència dels ponents. Cada ponència tindrà una durada màxima de 45-50 min.

fletxa-grisAmb la col·laboració de:

Universitat d'Alacant
Secretaria de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya

fletxa-grisMés informació:

Díptic "Tres estats per a una llengua" (català)
Díptic "Tres estats per a una llengua" (occità)
Departament de Filologia Catalana i Comunicació de la Universitat de Lleida

Darrera modificació: