Una titulada d'ETSEA, entre les finalistes del premi 'La ciència en femení'

Al millor treball final de màster que atorga la Càtedra AgroBank de la UdL

TFM malherbologia
Clara Orno Badia. FOTO: ETSEA-UdL
Clara Ornö Badia, estudiant del 'Màster en Protecció Integrada de Cultius' a la Universitat de Lleida (UdL), ha estat escollida com una de les sis finalistes de la primera edició del Premi al millor treball final de màster (TFM) 'La Ciència en femení' que convoca la Càtedra AgroBank 'Qualitat i innovació en el sector agroalimentari' de la UdL.

Aplicació, en camps de blat de moro, de tecnologia UAV i d'anàlisi d'imatges en la detecció d'infestacions de males herbes i la seva relació amb el rendiment del cultiu, co-dirigit pel catedràtic de Botànica agrícola i Malherbologia de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la UdL, Jordi Recasens, i l'investigador de l'Institut de Ciències Agràries del CSIC, José Manuel Peña, va ser premiat al 2020, en la categoria d'Estudiants, en els guardons anuals de la Societat Espanyola de Malherbologia.

Orno va centrar el seu TFM en l'ús dels vehicles aeris no tripulats (UAV). A partir de l'anàlisi de les imatges preses amb dron (tècnica OBIA) en etapes inicials del cultiu, ha obtingut uns mapes espacials del percentatge de cobertura de males herbes i d'altura del cultiu, que s'han validat amb observacions preses sobre el terreny. Després els ha comparat amb el mapa de rendiment obtingut a la parcel·la amb l'ajut d'una recol·lectora equipada amb sensors de rendiment. Aquesta tecnologia permet fer prediccions de pèrdues de rendiment en etapes inicials del cultiu i prendre les mesures de control adients.

El jurat del Premi al millor TFM de la Càtedra AgroBank, format pel seu director, Antonio Ramos, i els membres del comitè assessor científic i tècnic de la Càtedra, també ha seleccionat altres cinc treballs: Simulació d'un rentat CIP en cèl·lules planctòniques i biofilm de Listeria monocytogenes sobre diferents mitjans mínims, de Marta Baró Yusty (Universitat Politècnica de Cartagena);  Les dones a la Vall de Genal: Práctiques, sabers i transmissió al llarg del sistema agroalimentari, de Laia Baró Gómez (Universitat Pablo Olavide de Sevilla); Estudi comparatiu de l'ús de oleuropeïna vs. vitamina E + seleni com a antioxidant natural en la dieta de porcs blancs, d'Almudena de Cara Molina (universitats Complutense i Politècnica de Madrid); Interacció Vitis vinifera L.-Fusarium equiseti i el seu possible biocontrol, de Nora Ortega Pérez (Universitat Politècnica de Madrid); Anàlisi de poblacions silvestres de Medicago de Bardenas Reals: paper de l'arrel a la sequera, d'Aitziber Calleja Satrustegui (universitats del País Basc i Pública de Navarra).

Tots sis opten al premi, dotat amb 3.000 euros, d'aquest certamen, que ha rebut 60 TFM procedents d'arreu de l'Estat espanyol. La Càtedra AgroBnk -impulsada per CaixaBank i la UdL- va crear el premi amb l'objectiu de reconèixer el talent i impulsar les carreres professionals de les dones en les anomenades STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), específicament en el sector agroalimentari. D'aquesta manera la Càtedra s'alinea amb als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides, concretament a l'ODS 5, que advoca per assolir la igualtat entre els gèneres i l'apoderament de les dones.