El futur de la formació dual, a debat a la UdL

La Generalitat vol incloure aquest model al Pacte Nacional per la Societat del Coneixement

JornadaFormacioDualUdL2019
Un moment de la jornada, al Saló Víctor Siurana / Foto: UdL
El futur de la formació dual, que combina la teoria a les classes amb la pràctica al món laboral, passa per implementar aquest model en més titulacions, impulsar un conveni laboral i un contracte específic per l'alumnat i crear una agència externa d'avaluació. Així ho ha posat de manifest la rectora de la Universitat del País Basc (UPV-EHU), Nekane Balluerka, en una jornada a la Universitat de Lleida (UdL) en què han participat tots els agents implicats: professorat, alumnat, representants d'empreses i d'institucions públiques.

Balluerka ha participat en la inauguració de la trobada, amb el secretari d'Universitats i Recerca de la Generalitat, Francesc Xavier Grau, i el rector de la UdL, Roberto Fernández. Grau ha anunciat que vol incloure la metodologia dual al futur Pacte Nacional per la Societat del Coneixement. "Proposaré la necessitat de distingir formalment entre educació superior acadèmica i professionalitzadora", ha explicat.

El rector de la UdL ha insistit que la formació dual "és part del futur de la universitat i la societat" i que una de les assignatures pendents de la universitat espanyola "és vincular-se més amb el teixit productiu". Tot i això, tant Roberto Fernández com Nekane Balluerka han matisat que aquest model no es pot aplicar a totes les titulacions universitàries.

De la seua banda, el vicerector de Planificació, Innovació i Empresa de la UdL, Ferran Badia, ha destacat que "ens preocupa l'ocupabilitat dels nostres titulats i la modalitat dual permet una millor i més amplia adquisició de les competències requerides per trobar feina". A més, "voldríem que el projecte tingués un reconeixement institucional, compartir-lo amb el sistema univeritari català i establir un conjunt de mesures i incentius per afavorir-ne el desplegament". Entre les mesures que proposa Badia destaca el reconeixement de la feina dels tutors, facilitar els processos de verificació i acreditació per reconeixer la formació en l'empresa i establir un marc laboral que afavoreixi la contractació dels estudiants en formació dual.

La trobada s'ha estructurat al voltant de dos àmbits en els què la UdL té experiència: l'educació i l'enginyeria. La UdL va ser pionera a l'Estat espanyol en oferir un grau en format dual. Va ser el d'Educació Primària, reconegut amb la distinció Jaume Vicens Vives l'any 2013. Actualment també segueix aquest model Arquitectura Tècnica i Edificació i a partir del proper curs ho farà el grau en Tècniques d'Interacció Digital i de Computació, al campus d'Igualada.

També ofereix en aquesta modalitat que combina la formació a les aules i l'empresa cinc màsters oficials (Enginyeria Industrial, Enginyeria Informàtica, Enginyeria Agronòmica, Gestió i Innovació en la Indústria Alimentària i Sanitat i Producció Porcina) i dos de propis (Direcció d'Operacions de Distribució i Direcció de Recursos Humans i Desenvolupament de Competències).