Trobada a la UdL d'un projecte europeu per formar alumnat en anàlisi de dades

A SPIDAS hi participen 1.400 alumnes de Turquia, Regne Unit i de tres centres de Lleida

guindavols
Alumnat de l’INS Guindàvols, fent una estimació del radi de la Terra a partir de dades recollides de forma experimental en un globus sonda / Foto: INS Guindàvols
Un total de 1.400 alumnes d'entre 6 i 18 anys i més de 50 professors de tres centres educatius de Lleida (l'Institut Guindàvols, el Col·legi Claver i el Maristes Montserrat), dos de Pamukkale (Turquia) i quatre d'Exeter (Regne Unit), participen en el projecte europeu Erasmus + SPIDAS, destinat a estendre bones pràctiques en estratègies d'aprenentatge relacionades amb l'anàlisi de dades, des d'una vessant crítica i científica.

Liderat per la Universitat d'Exeter, en el projecte també hi participa el grup de recerca COnTIC de la Universitat de Lleida (UdL) que dirigeix Manoli Pifarré, la Universitat de Pamukkale, així com el el servei nacional de meteorologia del Regne Unit, MetOffice, ja que SPIDAS s'ha centrat en els impactes del clima en el nostre dia a dia.

Guiats pel professorat d'escoles i instituts amb l'assessorament previ de les universitats, l'alumnat du a terme un projecte d'aprenentatge que implica la recollida de dades, el seu estudi amb la tecnologia més adient i la presentació de les conclusions per videoconferència amb les altres escoles que participen al projecte. De fet, alguns alumnes han volgut recollir dades sobre els altres països socis i alguna de les preguntes d'un grup d'estudiants de secundària ha estat quin és l'estat d'ànim més freqüent quan plou a Exeter, a Pamukkale i a Lleida.

Una trentena de persones, representants de tots els socis del projecte, es reuneixen avui i demà a la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL per avançar en l'elaboració d'un conjunt de recursos pedagògics a partir de la posada en comú de les activitats pràctiques que s'estan duent a terme a cada escola participant.

Aquest conjunt de recursos educatius es posaran a disposició de la comunitat educativa en un entorn web al 2020, un cop finalitzat el projecte que va començar al 2017.  El web inclourà les competències dels diferents nivells educatius, les activitats dissenyades pel professorat dels diferents països, recursos educatius basats en dades públiques, i la presentació de les millores en l'aprenentatge de l'alumnat.

Un dels objectius del projecte és incrementar l’atractiu de l’aprenentatge de les matemàtiques, de la cerca de dades estadístiques sobre temes d’interès general i social, tot fomentant la creativitat de l'alumnat, així com l'aprenentatge en l’ús d’eines informàtiques d’interpretació de les dades com ara taules i gràfics.

També es pretén que la utilització d'aquests recursos educatius tingui un impacte social a tota Europa, explica Manoli Pifarré. "El fet que el projecte s'implementi en tres països europeus tan diferents socioculturalment com demogràficament contribuirà sens dubte a aquest impacte". "En un moment on el Big Data i les fake news estan a l'ordre del dia, ens calen ciutadans competents en cercar, contrastar i interpretar de forma crítica informació numèrica sobre un tema quotidià", afegeix la professora de la UdL.