Serrat brinda l''honoris' als que han fet de cantar i escriure cançons la seua vida

"Ningú no canta malament, hi ha qui canta diferent, però no es refiïn dels qui no canten"

"Estic segur que em concedeixen aquest doctorat per reconèixer l'obra d'un individu, però fent-ho estan reconeixent un col·lectiu de dones i homes que han fet de l'ofici de cantar i d'escriure cançons la seua vida". D'aquesta manera, Joan Manuel Serrat rebia el 42è doctorat honoris causa que atorga la Universitat de Lleida, el segon a un cantautor -l'any 2009 el va rebre Maria del Mar Bonet-, agraint a la institució haver valorat "aquesta parcel·la de la poesia que és la cançó popular".

Serrat, amb més de 50 anys de carrera, s'ha definit com un treballador de les paraules. "Tot el que he estat capaç de fer ho he fet a força de treball, perquè de les muses, benvingudes quan arriben, no me'n refio gens", ha dit en un Auditori Enric Granados ple de gom a gom.

El cantautor del Poble Sec, però nascut al Guinardó, ha fet un breu repàs a la seua vida fins que arribà a ser cantant professional, carregat d'anècdotes. Ha encoratjat la gent a cantar, a no deixar de fer-ho, perquè és un exercici saludable. "Ningú no canta malament, hi ha qui canta diferent, alguns molt diferent, però no se'n refiïn dels qui no canten".

Per la seua part, el rector de la UdL, Roberto Fernández, ha recordat les seues vivències amb la música des que era infant, tot passant pels anys universitaris, quan va descobrir alguns cantautors, i començava la democràcia. "Una democràcia que ni ETA ni Tejero van ser capaços d'avortar. Una democràcia que finalment va triomfar perquè tots els demòcrates vam tenir un alt sentit de la responsabilitat històrica, la mateixa que seguirem necessitant", ha afirmat.

El rector, que ha fet el discurs en castellà i en català, ha elogiat la vessant professional del "nanu del Poble Sec" i el seu compromís polític i cívic. "Un artista irrepetible i una referència ineludible per a moltes generacions que s'ha convertit en un mite", ha dit.

Joan Manuel Serrat, que ha estat apadrinat per la vicerectora Neus Vila, ja compta amb doctorats honoris causa d'universitats de Mèxic, Argentina i de l'Estat espanyol: la Miguel Hernández d'Elx, la Complutense de Madrid i la Pompeu Fabra. Entre els guardons que ha rebut al llarg de la seua trajectòria, destaquen la Medalla d'honor del Parlament de Catalunya, la Medalla d'Or al Mèrit en el Treball que concedeix el Consell de Ministres, dos premis Ondas, un Grammy Latino, el Premi Ciutat de Barcelona i la medalla d'or de la ciutat comtal.

Vila ha destacat l'atenció a la dona en les cançons de Serrat, "de qualsevol edat i condició", recordant noms com Lucía, Penélope, Marta, Helena, Edurne, Irene... "Per això, per tantes vegades i tantes figures femenines, com a dona, vull agrair-t'ho; no sé si hi ha un altre cantautor que ens hagi prestat tanta atenció", ha lloat.

Durant l'acte s'han pogut escoltar alguns dels temes més emblemàtics de Serrat, com ara Paraules d'amor o Pare, interpretats per Unicorn, la Coral Shalom i Ensemble UdL.

Carregant el reproductor...