Prop de 2.200 alumnes inicien a Lleida una selectivitat marcada per la COVID-19

Mesures de seguretat generals i declaració d'autoresponsabilitat de 640 estudiants de fora del Segrià

selec cappont
Alumnat esperant la primera prova en una aula del campus de Cappont / Foto: UdL
Un total de 2.197 alumnes -173 més que en la mateixa convocatòria del 2019- han iniciat aquest dimarts, 7 de juliol, les Proves d'Accés a la Universitat (PAU) en alguna de les cinc seus que gestiona la Universitat de Lleida (UdL) a la capital de Ponent, Tàrrega, Tremp, La Seu d'Urgell i Vielha. El retard en el calendari d'aquesta selectivitat i les mesures de seguretat excepcionals són fruit de la pandèmia global de COVID-19. S'hi suma el confinament del Segrià per l'augment de brots durant les últimes setmanes. Això ha fet que 644 alumnes de fora de la comarca, un 29'31% dels inscrits, hagin hagut de portar una declaració d'autoresponsabilitat. Provenen del Pla d'Urgell, la Noguera, les Garrigues i la Segarra.

Les mesures per prevenir el risc de contagi i evitar la propagació de la COVID-19, aprovades pel Pla de Protecció Civil de Catalunya (PROCICAT), estan pensades per reduir, tant com sigui possible, la transmissió del virus entre tots els col·lectius implicats en les proves: alumnat, professorat i personal de suport. El coordinador de les PAU a la UdL, Xavier Carrera, ha destacat que Lleida segueix les mateixes mesures establertes al conjunt del país com són l'ús d'elements de prevenció i respectar les distàncies de seguretat tant en els espais comuns com a l'interior de les aules, que s'han de ventilar.

L'estudiantat ha accedit puntual a les classes assignades amb màscara i els organitzadors els han recomanat el seu ús durant els exàmens sempre que sigui possible. El fet que hi hagi menys alumnes per aula ha obligat a incrementar el nombre de tribunals fins els 13 (pels 9 de l'any passat). A la capital del Segrià, a banda dels campus de Cappont, ETSEA i Ciències de la Salut, s'ha afegit el Rectorat. A la resta de la demarcació, a banda de La Seu d'Urgell, també es fan les PAU a Vielha, Tremp i Tàrrega. La xifra de vigilants/correctors ha passat de 92 a 165.

Carrera ha destacat que la normalitat ha estat la tònica general a les cinc seus i els 13 tribunals de la Universitat de Lleida durant el primer matí. "Malgrat la situació excepcional, no s'ha registrat cap incidència; l'estudiantat ha entrat als exàmens amb molta tranquil·litat i tot ha anat més fluid que mai", ha afirmat el coordinador de les PAU a la UdL.

De manera excepcional, els exàmens es fan durant 4 dies enlloc dels 3 ordinaris, fins divendres 10 de juliol. La primera assignatura ha estat la de Llengua castellana i literatura. L'alumnat podia escollir entre un text de la novel·lista i guionista Belén Gopegui, amb preguntes sobre Luces de bohemia, de Ramón María del Valle-Inclán, i la novel·la anònima Lazarillo de Tormes; o una crítica de cinema de Carlos Boyero al diari El País, amb preguntes també sobre Lazarillo de Tormes.

A nivell de tot Catalunya, 39.904 estudiants han iniciat avui les PAU. Són 5.400 més que l'any passat. Els municipis que acullen les proves han passat de 20 a 63; els tribunals han augmentat de 160 a 216 i el nombre de vigilants, de 1.600 a uns 3.500.