L'impulsor de 'La ciutat dels infants', nou 'honoris causa' de la UdL

El Consell de govern aprova les beques d'introducció a la recerca

Francesco Tonucci. FOTO: Universitat Internacional d'Andalusia (CC BY-NC 2.0)

El pedagog, mestre i pensador italià Francesco Tonucci, conegut també com a Frato en la seua faceta d'humorista gràfic, serà investit doctor honoris causa de la Universitat de Lleida (UdL) el proper 2017. Així ho ha aprovat avui el Consell de govern de la UdL a proposta de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social, que el vol reconèixer pel seu treball a favor de la participació infantil, tant en l'àmbit escolar com ciutadà.

Tonucci és el creador de "La ciutat dels infants", un projecte amb motivació política que va posar en marxa al 1991 a Fano, el seu municipi natal, i al qual actualment hi ha adherides prop de 140 ciutats italianes, espanyoles i llatinoamericanes. Els objectius del projecte són l'autonomia i la participació dels més petits per aconseguir ciutats que tinguin en compte les seues necessitats i els seus drets, en la mateixes condicions que els adults. Entre alguns dels seus projectes, esmentar també el camí escolar, el parlament dels infants o els consells urbans.

Investigador de l'Institut de Ciència i Tecnologia de la Cognició del Consell Nacional d'Investigacions de Roma, Tonucci, compta amb la Medalla d'or al mèrit en educació de la Junta d'Andalusia i el Premi Marta Mata de l'Associació de mestres Rosa Sensat.

Doctor honoris causa per les universitats Catòlica de Lima (Perú) i Nacional del Litoral-Santa Fe (Argentina) és autor, entre d'altres, d'Amb ulls de nen (1981), La ciutat dens nens (191), Quan els infants diuen Prou! (2003). La ciutat de Lleida és la primera al món que té una escola que du el seu nom. Es tracta del centre públic Francesco Tonucci, ubicat al barri de Cappont, i que el pedagog italià ja ha visitat dos vegades.

D'altra banda, el consell de govern ha donat llum verda a la convocatòria de beques d'introducció a la recerca per al curs 2016/2017, amb una dotació de gairebé 100.000 euros finançats amb el patrocini del Consell Social de la UdL. En total, són 50 beques per a alumnat de darrer curs de grau o màster oficial, amb un import màxim de 1.250€ per persona als graus i 1.750€ al màster. Enguany canvia el model en centrar-se en l'expedient de l'alumne i el projecte que presenta i la duració de la beca que passa de cinc a set mesos.

Aquestes beques se sumen a les 23 de col·laboració en departaments adjudicades pel Ministeri d'Educació, que s'han de sol·licitar abans del 15 de setembre. Mentre, el termini per a les beques d'introducció a la recerca s'allarga fins el pròxim 3 d'octubre. La vicerectora d'Estudiants, Neus Vila, assegura que " els estudiants aquest any tindran més possibilitats d'obtenir beca" i que els canvis introduïts faran possible que no quedin places sense adjudicar".