La UdL s'afegeix a la declaració d'estat d'emergència climàtica

El Consell de govern aprova una nova càtedra universitat-empresa de malherbologia

conselldegovernUdL2019
Un moment de la sessió d'avui / Foto: UdL
El Consell de govern de la Universitat de Lleida (UdL) ha aprovat avui una declaració sobre l'estat d'emergència climàtica, en la línia dels moviments globals Fridays for Future i Extinction Rebellion, i seguint l'exemple d'altres centres d'educació superior i la mateixa Generalitat de Catalunya. Ho han promogut el vicerectorat d'Estudiants i ocupabilitat, els representants de l'estudiantat, la coordinació de Compromís social, igualtat i cooperació i la comissió de Medi Ambient de la UdL.

Un cop aprovada, "la UdL haurà de presentar en els propers mesos un pla d'actuació transversal amb mesures adreçades a millorar la protecció del medi ambient i a conscienciar la societat de la situació de crisi ambiental i dels greus problemes que poden anar sorgint", recull el text.

La declaració exposa que la Universitat de Lleida "s'ha de comprometre a prioritzar accions que permetin fer efectius els Objectius de Desenvolupament Sostenible continguts en l'Agenda 2030", reconeixent que "ja ha fet una aposta per la sostenibilitat i la promoció d'actuacions respectuoses amb el medi ambient en àmbits com ara l'eficiència energètica o la gestió de residus dels diferents campus" i que "és la primera universitat de Catalunya en instal·lacions fotovoltaiques d'autoconsum".

El text fa referència a l'informe del Grup Intergovernamental d'Experts sobre el Canvi Climàtic (IPCC), que aposta per reduir un 45% les emissions de CO2 l'any 2030 i arribar a un escenari de zero emissions al 2050, "si no volem que la temperatura global pugi més d'1,5 ºC en comparació amb els nivells preindustrials, amb tot el que això comporta per a la biodiversitat, el clima i la societat en el seu conjunt". "Onades de calor, sequeres cada cop més freqüents, extinció massiva d'espècies i el desplaçament de comunitats humanes senceres són algunes de les conseqüències d'aquest desequilibri mediambiental. Aquest fet ens dóna molt poc temps com a espècie per actuar. Ja no es tracta d'aturar el canvi climàtic. En tot cas, es tracta de reduir-ne els efectes i adaptar-nos-hi tan bé com puguem", afegeix la declaració.

La Universitat Politècnica de Catalunya va ser la primera universitat de l'Estat espanyol a declarar l'estat d'emergència climàtica, el passat mes de maig. Des de llavors han aprovat texts similars a la Universitat de Barcelona, Autònoma de Barcelona, Pompeu Fabra i Vic. Fora de Catalunya, universitats com la Complutense de Madrid i la de les Illes Balears també s'hi han afegit.

D'altra banda, el Consell de govern ha donat llum verda a la creació de la Càtedra universitat-empresa Corteva Agrisciences de Malherbologia, "l'objectiu principal de la qual és divulgar aquesta ciència en l'àmbit acadèmic i social", explica qui en serà el seu director, el catedràtic de Botànica agrícola i malherbologia de la UdL, Jordi Recasens.

Aquesta càtedra és fruit de la col·laboració que des de fa més de sis anys mantenen el grup de de Malherbologia i Ecologia Vegetal de la UdL amb les empreses que es van fusionar per crear Corteva Agrisciences, les filials de les multinacionals químiques nord-americanes Dow i DuPont: Dow Agrosciencies i DuPont de Nemours, respectivament.

Aquesta col·laboració té a veure amb sis convenis sobre el desenvolupament d'estratègies per al maneig integrat de poblacions de males herbes resistents a herbicides i diversos assajos oficials de productes fitosanitaris que han generat uns 500.000 euros per a la UdL, així com en l'esponsorització de cursos de formació i la publicació d'articles científics realitzats conjuntament per membres del grup de recerca de la UdL i personal de l'empresa.

Entre les iniciatives que preveu posar en marxa la Càtedra hi ha un premi per a treballs de fi de grau (TFG), màster (TFM) o tesis sobre malherbologia, l'impuls de doctorats industrials i de pràctiques de grau i màster amb Corteva  Agrisciences, l'organització de cursos per personal tècnic de distribució de l'empresa, una jornada anual de transferència al sector sobre els resultats de les recerques en aquest camp, el cofinançament d'un contracte postdoctoral o predoctoral en malherbologia, així com de beques per a estudiantat de grau o màster per a realitzar TFG i TFM en aquest àmbit.