La UdL, pendent que es concretin les mesures de l'estat d'alarma a Espanya

El Consell de Ministres l'aprovarà aquest dissabte per la crisi del coronavirus

aula buida
Aula buida a la Facultat de Lletres / Foto: UdL

El Govern central decretarà aquest dissabte l'estat d'alarma durant els propers 15 dies a tot l'Estat espanyol davant la crisi sanitària del coronavirus (COVID-19). Es tracta d'una mesura excepcional que recull l'article 116 de la Constitució i que es tirarà endavant mitjançant un reial decret després d'un consell de ministres extraordinari, segons ha anunciat avui president espanyol, Pedro Sánchez. Si la situació s'allarga més de 15 dies, caldrà que el Congrés dels Diputats n'aprovi una pròrroga.

Sánchez ha justificat l'estat d'alarma per a "frenar la pandèmia amb la menor afectació possible". "Estem només en la primera fase, ens esperen setmanes molt dures", ha remarcat. El president ha explicat que "es determinaran mesures per mobilitzar tots els recursos de l'Estat, públics i privats, civils i militars, per protegir la salut de la població".

A l'espera que es concretin les mesures que aplicarà el Govern, la llei possibilita accions com ara que es pugui "limitar la circulació o permanència de persones o vehicles en hores i llocs determinats, o condicionar-les al compliment de certs requisits" o "limitar o racionar l'ús de serveis o el consum d'articles de primera necessitat".

Prèviament a la compareixença del president espanyol, la Generalitat de Catalunya havia decretat el tancament de gimnasos, pistes d'esquí, locals de lleure i centres comercials, llevat d'aquells que venen productes bàsics, com ara l'alimentació. La mesura completava el tancament de centres educatius i la suspensió de l'activitat acadèmica a les universitats del territori establerta dijous.

La Universitat de Lleida ha recomanat al Personal Docent i Investigador (PDI) establir "un sistema alternatiu per a l'avaluació" de l'alumnat de la UdL mentre duri la suspensió de l'activitat acadèmica, prevista fins passada la Setmana Santa, ajornant els exàmens presencials o substituint-los per activitats avaluables no presencials.

Les darreres dades oficials parlen de 4.209 contagis de coronavirus a l'Estat espanyol, amb 120 morts; tot i que Sánchez ha apuntat que en els propers dies es podrien superar les 10.000 persones infectades. A Catalunya, la xifra de persones afectades és de 319, amb 6 víctimes mortals.