La UdL, l’IRBLleida i l’Arnau avaluaran l’eficàcia de la cloroquina contra la COVID-19

A partir d'un qüestionari que es distribuirà a tot l'Estat espanyol

Determinar l’eficàcia del tractament amb cloroquina o derivats en la infecció de la COVID-19 és l’objectiu de l’estudi de recerca que han iniciat la Universitat de Lleida (UdL), l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida), i l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova (HUAV).

Liderat pel professor i investigador de la UdL i l’IRBLleida, Joan Fibla, la investigadora de la UdL, Marina Laplana i el metge del Servei d’Urgències de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova (HUAV) i professor de la UdL, Oriol Yuguero, aquest projecte es desenvoluparà a tot l’Estat espanyol.

L’estudi avaluarà la incidència de la infecció per la COVID-19, o els seus símptomes indicatius, a partir d’una mostra significativa de persones que estiguin en tractament actiu amb cloroquina o els seus derivats per malalties autoimmunes.  “Si aquest medicament fos efectiu s'haurien d'observar diferències significatives en la incidència de casos COVID-19, o en la manifestació de símptomes relacionats, entre aquesta mostra i la població general, afirma Fibla.

Els investigadors han dissenyat un breu qüestionari per mesurar l'estat de salut de les persones que estan rebent un tractament actiu amb cloroquina o derivats en relació amb la COVID-19. Perquè els resultats siguin representatius, els investigadors expliquen que necessiten obtenir el màxim nombre de respostes possibles. Per això, l’estudi també està obert a pacients que no reben aquest tractament i així obtenir una mostra de referència. Amb el lema Ajuda’ns a trobar un tractament efectiu contra la COVID19” distribuiran el qüestionari a totes les associacions de pacients de l’Estat espanyol, i a la població general a través dels mitjans de comunicació i de les xarxes socials amb les etiquetes: #cloroquina, #covid19, #cloroquinacovid19.

Dos recents assaigs clínics han presentat evidències, no concloents, sobre l'efectivitat del tractament amb cloroquina en la infecció per la COVID-19, explica Joan Fibla. Aquest fàrmac s’utilitza com a potent agent antipalúdic i en el tractament de malalties autoimmunes i el lupus. No exempte d'efectes secundaris greus, el seu ús, sota prescripció mèdica, està àmpliament estès i, segons dades del Servei Català de Salut, aproximadament unes 10.000 persones estan rebent en l'actualitat aquest tractament a Catalunya i prop de 75.000 a tot l’Estat Espanyol.

TEXT: Joan Fibla (Facultat de Medicina UdL)/ Premsa UdL