La COVID-19 posa de relleu les mancances estructurals a les residències d'avis

Article internacional d'expertes amb participació d'una professora de la UdL

bancinfermeres
Foto: Banc d'imatges infermeres (CCBY-ND 2.0)

La pandèmia de COVID-19 ha fet palès que "com a societat global, hem fracassat amb les residències d'avis, residents, familiars i personal",  deixant al descobert "deficiències estructurals de llarga durada, com la insuficiència crònica" de plantilla. Així ho afirma una editorial publicada a la revista internacional JAMDA per un grup d'infermeres en cures de llarga estada. L'única experta de l'’Estat espanyol que hi participa és la professora de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia de la Universitat de Lleida (UdL), Montse Gea.

El text el signen una vintena de professionals, encapçalades per la canadenca Kathy McGilton, de països com ara els Estats Units, Canadà, Regne Unit, Xina, Japó, Hong Kong, Austràlia, Brasil, Suïssa, Suècia i Noruega, com a consorci Worldwide Elements to harmonize research in long-term care living environments (WE-THRIVE). Asseguren que  "tot i que els informes d'experts a nivell mundial no ho prediuen, la majoria dels treballadors sanitaris que moriran per COVID-19 són personal d'infermeria (infermeres i auxiliars d'infermeria) que treballen en residències d'avis".

"Les condicions laborals precàries caracteritzades per ocupació a temps parcial, càrregues de treball pesades, mesures punitives relacionades amb temps de malaltia, salaris baixos i obligació de treballar quan estan malalts contribueixen a la crisi global de la plantilla", afirmen en l'article. A més, la prohibició de visitants per la pandèmia de COVID-19 ha eliminat el suport freqüent de familiars i altres voluntaris, "exposant encara més les vulnerabilitats i conseqüències de la manca de personal crònica" i dificultant la futura contractació. "Atès que aquesta pandèmia ha revelat i agreujat públicament les condicions de treball precàries, es pot esperar raonablement que el futur reclutament de personal sigui un repte encara més gran", asseguren.

Les expertes de WE-THRIVE fan també tot un seguit de suggeriments per millorar les condicions a les residències de la tercera edat, dividits en quatre àrees: direcció i orientació clares, manteniment de la salut del personal, polítiques de recursos humans i implementació de nous canvis clínics. Entre les propostes concretes, plantegen eines de gestió de l'estrès per a la plantilla, optimitzar les pràctiques de l'estudiantat de Ciències de la Salut, remuneracions per risc i per malaltia, i formació continuada per assegurar que el personal adquireixi els coneixements i les habilitats relacionades amb els nous canvis.

Per a solucions a més llarg termini, el consorci d'investigadors proposa que, a nivell de política, es faci urgentment un redisseny essencial de les residències d'avis a nivell mundial per combatre la pobra imatge pública donada, refer un sistema de finançament trencat, millorar les condicions laborals del personal i redreçar la manca de dades significatives per fer un bon control i desenvolupar noves pràctiques.

"Durant aquest temps sense precedents de la nostra història, hauríem d'estar agraïts a tot el personal que treballa en residències d'avis. Són la força de treball més valorada i, en alguns països, l'oblidada. La pandèmia COVID-19 fa preveure les terribles conseqüències de no respondre amb urgència", conclouen. Precisament fa pocs dies s'ha fet públic que l'Estat espanyol té la taxa més alta de morts en residències, unes 19.500 persones, que suposen un 72% de les víctimes de la COVID-19.

MÉS INFORMACIÓ:

Article Uncovering the Devaluation of Nursing Home Staff During COVID-19: Are We Fuelling the Next Health Care Crisis?