Fifonet i Fosca, noms escollits pels nens per als cadells d'ós bru nascuts el 2015

Prop d'un miler d'escolars dels Pallars han participat en la votació del PirosLife Educatiu

Un miler d'escolars dels Pallars han participat en la votació del PirosLife Educatiu
Participants en les activitats educatives del Piroslife Foto: Escola Els Raiers

Al voltant de mil nens i nenes de 3 a 11 anys d'edat de les escoles pallareses que han participat en la primera edició de Posa nom a l'ós en el marc del PirosLife Educatiu han elegit els noms de Fifonet i Fosca per als dos cadells d'ós bru nascuts durant l'any 2015. L'alumnat d'Infantil i Primària de deu escoles del Pallars Jussà i del Pallars Sobirà ha pogut escollir entre els gairebé 40 adjectius, noms i topònims proposats.

"Aquesta activitat complementa la ja iniciada aquest curs sobre Els tresors de l'ós bru, a la qual tenen accés els centres del Pallars Sobirà, el Pallars Jussà, l'Alta Ribagorça i la Val d'Aran. L'activitat és voluntària i lògicament s'hi han inscrit les escoles que actualment estan treballant aquest material a l'aula”, explica Sofia Isus, professora del departament de Pedagogia i Psicologia de la Universitat de Lleida (UdL), i responsable de la part educativa del projecte PirosLife.

Fifonet és un terme pallarès que s'aplica al que sembla que fa molta feina i no fa res, mentre que Fosca fa referència al topònim de la vall que porta aquest adjectiu. Mentre que el primer ha estat seguit molt de prop per Volví (allau produïda pel vent), amb un 18,5% i un 16,7% dels vots respectivament, el segon ha estat el clar vencedor entre els noms de lloc amb un 38,9% dels vots, i només Virós s'hi ha atansat amb un 24,1%.

La part educativa del projecte PirosLife, datada amb prop de 110.000€, té per objectiu principal l'educació a escoles "amb la finalitat que els nens i nenes desenvolupin l'esperit crític i la sensibilitat amb relació a la natura i, a la vegada, que siguin ells mateixos els educadors dels pares", afirma Isus. Aquesta proposta s'estructura en quatre grans àmbits destinats a l’ensenyament-aprenentatge d'una selecció de conceptes, procediments i valors per fomentar la transició cap a una societat més coneixedora de la riquesa del patrimoni natural i social: l'ós bru, l'habitat pirinenc, espai compartit, i cultural i patrimoni.

Els materials, desenvolupats per membres del  grup de recerca Competecs de la UdL i professionals dels centres de recursos i altres entitats de les comarques implicades, s'organitzen en maletes pedagògiques amb diferents activitats en què es treballen diversos aspectes: “Pas a pas”, per conèixer petjades d’animals; “Parem l'orella”, “A palpentes” i “Quina olor”, per treballar els sentits amb relació a l'entorn; “Qui menja sopes se les pensa totes”, per conèixer què mengen els animals, i “El contraconte de la Rinxols d'Or”, per incidir sobre la convivència.

El projecte PirosLife, que es va iniciar el 2014 i que finalitzarà el 2018, està coordinat per la Generalitat de Catalunya i compta com a socis amb el Conselh Generau d'Aran, Forestal Catalana, la Fundación Oso Pardo i la Universitat de Lleida.

Text: Sui Generis Comunicació Creativa