29 d'agost de 2012

. La UdL i el Festival de Música Antiga dels Pirineus coprodueixen la gravació
audio
Nuevo Sarao / Universitat de Lleida UdL
[+] AMPLIAR IMATGEEl grup Nuevo Sarao, en una actuació al cicle Concòrdia de la Seu Vella / FOTO: UdL
baixcorva
Els dotze temes que integren el Libro segundo de tonos y villancicos a una, dos, tres y quatro voces (Roma 1624),es podran escoltar en un CD abans d'acabar l'any. El disc contindrà, íntegrament i en primícia mundial, aquesta obra del compositor barroc Joan Araniés, del que fins al moment només se n'havien enregistrat algunes cançons. La gravació va començar ahir i durarà fins demà als estudis de L'Intèrpret Produccions de Lleida.

El grup Nuevo Sarao, impulsat per diversos músics lleidatans com Marta Infante i Rafael Bonavita que és el seu director, està especialitzat en música antiga i és l'encarregat d'interpretar el patrimoni musical del que fou mestre de capella a les catedrals de Lleida i La Seu d'Urgell durant la primera meitat del segle XVII. La seua obra, recuperada pel Laboratori de Musicologia de la Universitat de Lleida, que coordina el professor Màrius Bernadó, es va estrenar l'estiu de 2011 a La Seu d'Urgell en el marc del Festival de Música Antiga dels Pirineus (FeMAP).

La producció musical El Sarao de la Chacona està coproduïda entre la Universitat de Lleida i el FeMAP. Així, el Laboratori de Musicologia de la UdL assumeix la direcció artística de l'espectacle, a més de les tasques que ha dut a terme en la recerca, documentació i transcripció de les obres d'Araniés. Per la seua banda, el FeMAP s'ha ocupat de la seua producció executiva i s'encarrega de l'explotació.

El Laboratori de Musicologia de la UdL assumeix la direcció artística de l'espectacle, a més de les tasques que ha dut a terme en la recerca, documentació i transcripció de les obres d'Araniés
La recuperació de l'obra d'Araniés contribueix a la revalorització de la seua figura, destacable a l'època per ser un compositor perfectament adaptat als usos de la modernitat musical del barroc que s'estava imposant des d'Itàlia a la resta del món. Les peces recollides en el volum publicat són una excel·lent mostra de la música ibèrica i italiana de l'època i el millor exemple de les estretes relacions culturals i musicals existents a les dos ribes de la Mediterrània.

Tot i que l'obra que es conserva de Joan Araniés és realment escassa, el seu cas és singular pel fet que va ser un dels primers compositors ibèrics del barroc que va arribar a imprimir la seua música, fet que ha permès la seua recuperació per part de la UdL.