28 d'octubre de 2009

Maria del Mar Bonet reivindica a la UdL una major presència de la música catalana als mitjans

. La cantautora mallorquina, investida doctora honoris causa, espera que continuï l'intercanvi entre Cançó i Universitat
audio

M del Mar Bonet, honoris causa de la Universitat de Lleida
El rector imposa el birret a M Mar Bonet
La Universitat de Lleida ha investit aquest dimecres doctora honoris causa la cantautora mallorquina Maria del Mar Bonet i Verdaguer, apadrinada pel professor d'Educació Musical Antoni Tolmos. Així s'ha convertint en la tercera dona que rep aquesta distinció acadèmica de la UdL després de la jurista belga Eliane Vogel-Posky i la pianista Alicia de Larrocha, recentment desapareguda. "M'heu fet sentir que formo part d'una universitat que viu i treballa per al futur d'un país que no renunciarà mai als seus valors de cultura, llibertat, justícia i identitats nacionals", ha destacat l'artista.

En el seu discurs, Bonet ha rememorat els seus gairebé 45 anys com a cantant, fent especial menció als Setze Jutges i recordant una "sordesa cap a les altres cultures i llengües de l'Estat espanyol; que, dit de passada, encara perdura". En aquest sentit, ha assegurat haver pecat "d'ingènua pensant que després de la dictadura de Franco, l'Estat espanyol reconeixeria la riquesa que significa per a la cultura que un estat tingui més llengües, i que per fi aquestes serien enteses i valorades. Com m'equivocava!". En la mateixa línia reivindicativa, la cantant ha lamentat que la premsa no doni més suport a la música autòctona. "Als nostres mitjans de comunicació, els catalans, televisions, ràdios...no hi ha hagut mai un recolzament continuat cap a la nostra Cançó i la nostra música". Bonet també ha llençat una petició al món universitari: "Sento una certa enyorança d'aquells anys en què la Cançó i la Universitat estaven més unides. Voldria pensar que només ha sigut un parèntesi i que aquells intercanvis tan enriquidors continuaran".

El professor de la UdL Antoni Tolmos també ha destacat el caràcter reivindicatiu de Bonet, que "ha sabut al llarg del temps lluitar i defensar amb la seua veu uns valors i uns principis, però a més aconseguir-ho fer incrementant el seu potencial artístic que l'ha convertit en un nom de referència tant per les seues ideees com pel seu talent damunt d'un escenari". En el seu discurs d'elogis dels mèrits, Tolmos ha repassat la trajectòria de la cantant, que compta amb més de 140 referències discogràfiques tant en treballs en solitari com en edicions compartides amb d'altres artistes, definint la nova honoris causa com "la veu de la Mediterrània".

A més de popularitzar les cançons tradicionals de les Illes i els versos dels poetes mallorquins, Maria del Mar Bonet ha experimentat amb diferents músiques, col·laborant amb professionals d'arreu del món com ara George Moustaki, Alan Stivell, Milton Nascimento, Zülfü Livaneli, Haris Alexiou, Jackson Browne, Mikis Theodorakis, Lluís Llach, Ovidi Montllor, l'Ensemble de Musique Traditionelle de Tunísia, el ballarí i coreògraf Nacho Duato, el cantautor basc Kepa Junkera o el cantant de flamenc Miguel Poveda, entre d'altres.

Al llarg de la seua trajectòria, l'artista també ha rebut nombrosos guardons com la Creu Sant Jordi (1984), el Premi Nacional de Música de la Generalitat de Catalunya (1992) o la Medalla d'Honor del Parlament de Catalunya (2007) en reconeixement a la seua tasca durant l'etapa d'Els Setze Jutges.

Galeria Fotogràfica