26 de juliol de 2012

Victor Amela: "Sense la tele seríem més tontos"

. El periodista la qualifica com a mitjà d'entreteniment per excel·lència que educa sense pretendre-ho
audio
Víctor Amela / Universitat de Lleida UdL
[+] AMPLIAR IMATGEUn moment de la conferència de cloenda / FOTO: UdL
baixcorva
La televisió ha estat aquest vespre la protagonista de l'acte que cloïa la 20ena edició de la Universitat d'Estiu de la Universitat de Lleida. De la ma del periodista Víctor Amela aquest mitjà de comunicació ha sortit reforçat enfront les crítiques dels qui li atribueixen una missió purament informativa, educativa i, fins i tot moral, i obliden la seua força com a vector cultural. "Sense la televisió seríem més tontos i dir el contrari seria deshonest", ha afirmat.

El periodista ha donat exemples dels coneixements apresos a partir de programes i sèries de televisió (Cosmos, Connexions, Kung Fu, Yo Claudio), però insistint en el fet que aquest és un mitjà d'entreteniment per excel·lència que educa servint-se d'això, però sense que sigui la seua pretensió primordial.

Amela ha acabat la seua xerrada: La TV, ens fa millors? Informació, coneixement i saviesa, dient que la televisió no ha vingut al món per educar-nos o fer-nos millors persones, ni fins i tot per informar-nos, sinó per entretenir. Tot i així, ha afegit que per enfrontar-nos a ella cal fomentar l'exercici de la raó, sobretot la lectura i l'escriptura, i educar els infants amb aquesta premissa. El periodista ha defensat una mirada curiosa intel·lectualment, amb sentit de l'humor, oberta, i distant, al mateix temps, per mirar la televisió, a la qual els habitants d'aquest planeta dediquem, segons les darreres estadístiques, una mitjana diària de 4 hores. "No podem culpar de tot la televisió quan nosaltres som els únics responsables de què mirem i com".

Víctor Amela, conegut popularment per ser un dels artífex de La Contra de La Vanguardia, és també col·laborador de 8tv o RAC1. Ha exercit com a docent a les universitats Autònoma de Barcelona i Oberta de Catalunya. Guardonat amb premis com ara el Micrófono de Plata (1999 / 2001) o el Protagonistas (2008), entre d'altres, ha publicat recentment el llibre Tots els meus secrets, o gairebé. 99 canals per veure el món com Víctor Amela.

El periodista ha defensat una mirada curiosa intel·lectualment, amb sentit de l'humor, oberta, i distant,al mateix temps, per mirar la televisió
A l'acte de cloenda de la Universitat d'Estiu 2012, que ha tingut lloc al Centre Cultural "Les Monges" de la Seu d'Urgell hi han participat l'alcalde de la localitat, Albert Batalla, i el vicerector d'Activitats Culturals de la Universitat de Lleida, Joan Biscarri, que ha afirmat que la Universitat de Lleida continuarà apostant per aquesta activitat "per al futur i per al desenvolupament del territori, amb el qual ens sentim compromesos".

La Universitat d'Estiu de la UdL, que enguany ha arribat a la seua 20ena edició, finalitza demà els seus cursos amb un balanç total de 746 matriculats. L'edició 2012 ha ofert més d'una trentena de cursos a Lleida (15), La Seu d'Urgell (8), Tremp (2), Erill la Vall (1), Àger (1), Solsona (1), Arbeca (1), més 3 de virtuals que han tingut lloc entre el 2 i el 27 de juliol. Els cursos han abordat àmbits tan variats com ara l'emprenedoria, la fotografia, el turisme, la museografia, la música, l'educació, la cooperació, l'apicultura, l'astronomia, la salut o la informàtica, entre d'altres.