26 de gener de 2012

Seguretat alimentària i robòtica per incentivar l'esperit científic entre els escolars

. La UdL acull per primer cop la First Lego League gràcies a un conveni amb la Fundació Scientia
audio
Conveni Scientia - Universitat de Lleida (UdL)
[+] AMPLIAR IMATGERoberto Fernández i David Serra FOTO: UdL
baixcorva
Un total de 160 escolars d'entre 10 i 16 anys participaran a la primera edició de la First Lego League que tindrà lloc a la Universitat de Lleida el proper 18 de febrer, gràcies a un conveni amb la Fundació Scientia promogut per l'Escola Politècnica Superior (EPS). L'objectiu d'aquesta iniciativa és fomentar la vocació científica i tecnològica entre els més joves, desenvolupant les habilitats del treball en equip, la innovació i la creativitat. Els participants provenen de 15 instituts de 8 comarques: el Segrià, l'Urgell, la Segarra, la Noguera, el Pla d'Urgell, el Pallars Jussà, l'Alt Urgell i el Baix Cinca (Osca).

First Lego League  és una competició que es ve realitzant des de l'any 1988 als Estats Units i que ha esdevingut internacional, amb presència en una seixantena de països d'arreu del món. Es basa en desafiar els nens i les nenes a pensar com a investigadors i enginyers. El representant de Scientia, David Serra, ha explicat que el concurs "anima els nens a pensar en gran, per millorar la qualitat de vida de les persones". En aquest sentit, el rector de la UdL, Roberto Fernández, ha destacat la necessitat de crear talent "per aconseguir creixement econòmic i cohesió social". Així, iniciatives com la First Lego League "haurien de ser política de govern", al seu parer.

La primera prova és la presentació d'un projecte científic al voltant d'un problema real en la nostra societat; en aquesta edició, la seguretat alimentària. La segona, un torneig de robòtica utilitzant el sistema LEGO Mindstorms, en què han de realitzar una sèrie de missions en condicions limitades i durant un temps de dos minuts i mig. Els entrenadors poden ser professors, pares o alumnes de més edat.

First Lego. Universitat de Lleida (UdL)
FOTO: First Lego League

baixcorva
a) Els projectes sobre la seguretat alimentària se centraran en examinar possibles focus de contaminació i garantir una millor conservació dels aliments, seguint la seua traçabilitat: del lloc de producció a la taula. Un cop identificat un problema, l'equip ha de crear una solució innovadora que el resolgui. El darrer element és compartir la informació resultant de la recerca, ja sigui a través d'una pàgina web, un pòster, una conferència o, fins i tot, una cançó.

b) La prova de robòtica consistirà en fer passar diversos aliments per algunes de les etapes que travessen abans d'arribar a casa. Es plantegen fins a 15 missions diferents, des de revertir la contaminació de pesticides i metalls pesants fins al transport terrestre refrigerat o la protecció dels bacteris beneficiosos.

El jurat -format per professors de l'EPS i l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària de la UdL- avaluarà el projecte científic, el treball en equip i el disseny del robot. Caldrà afegir els punts aconseguits en la competició de robòtica. El guanyador absolut aconseguirà el Premi GMV Innovation Solutions i passarà a la final estatal, que tindrà lloc el proper 11 de març a Pamplona. També hi haurà guardons al comportament i el disseny del robot, el millor projecte científic, els valors del treball en equip, l'emprenedoria, les joves promeses i el millor entrenador.

El director de l'EPS, Francesc Giné, ha plantejat la possibilitat d'ampliar el concurs de cara a l'any vinent, afegint el Junior First Lego League, orientat a nens d'entre 6 i 9 anys.

FIRST LEGO LEAGUE A LA UdL